04 March 2012

Umno & Barisan Nasional guna kaedah "Perang Candu"

Sejarah kejayaan Inggeris menawan China dengan mengumpankan candu menggamatkan persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan hari ini.

Drs Zainuddin Awang Hamat (PAS-Limbongan) berkata, tentera China tewas ketika itu kerana mereka sudah dimabukkan dengan candu sehingga memudahkan penjajah Inggeris menawan negara terbabit.

“Situasi seperti itu seakan berulang sekarang apabila kerajaan Barisan Nasional seumpama mengumpan ‘candu’ kepada rakyat melalui pelbagai bantuan menjelang musim pilihan raya sekarang.

“Candu itu berupa wang RM500, RM200 dan RM100 yang diagihkan kepada rakyat di seluruh negara sekarang.

“Tujuannya bagi memancing hati rakyat. Taktik tersebut seperti mengulangi apa yang pernah dibuat penjajah Inggeris,” katanya ketika membentang usul merakam ucapan menjunjung kasih.

Sejak awal tahun ini kerajaan BN sibuk mengagihkan Bantuan Rakyat 1Malaysia sebanyak RM500, baucer buku kepada pelajar institusi pengajian tinggi RM200 dan bantuan khas awal persekolahan sebanyak RM100 kepada 5.5 juta pelajar sekolah.

Sedangkan kata Zainuddin yang Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kelantan sejarah tamadun manusia membuktikan hati mereka tidak mudah dibeli dengan umpan kebendaan.

“Sebaliknya hanya agama yang mampu mengubah hati manusia,” katanya.

Tuan Zamri Ariff Tuan Zakaria (PKR-Guchil) berkata, pemimpin yang terlalu lama berkuasa akan menjadi buta hati.

Katanya, kalau sudah lama menjadi wakil rakyat mereka tidak lagi nampak tanggungjawab terhadap rakyat, sebaliknya lebih berminat mencari keuntungan peribadi.

Namun kata beliau ia berlainan dengan pemimpin berjuang mendaulatkan Islam kerana kuasa yang ada digunakan memartabatkan agama.

1 comment:

  1. Menurut sejarah, Sultan Alaudin Riayat Syah dan Sultan Mahmud Syah juga menagih candu. Bekalan candu diperolehi dari Aden dan Mekah (?)

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini