02 November 2012

AES : PR lawan Pusat

Pakatan Rakyat (PR)  hari ini menyatakan pendiriannya akan "lawan" jika Kerajaan Persekutuan mengambil tindakan undang-undang terhadap empat negeri Pakatan Rakyat (PR) yang mengambil keputusan untuk menangguhkan pelaksanaan  Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, PR juga mempunyai hak untuk mengambil tindakan mahkamah berhubung isu AES.Menurutnya, tindakan kementerian itu hanya memburukkan lagi keadaan mereka, yang ratanya bersetuju agar menangguhkan pelaksanaan AES termasuk ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional dan Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional.

Tambahnya, "mereka (Kerajaan Persekutuan) memang ada hak untuk merujuk Peguam Negara, tapi jika mereka mencabar kita dengan melakukan injuksi, situasi itu akan memburukkan keadaan mereka lagi.

"Lagipun semua orang minta menangguhkan pelaksanaan AES itu, termasuk Ahli Parlimen BN sendiri, dan Majlis Profesor Negara pun sokong AES ditangguhkan dan gunakan pendekatan lain untuk mendidik

"Ya, kita juga ada hak untuk ambil tindakan di mahkamah, kita akan lawan mereka di mahkamah jika mereka cabar kita," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

Rabu lalu, Kementerian Pengangkutan menyatakan pihaknya akan merujuk kepada pegawai undang-undang dan pejabat Peguam Negara berhubung tindakan empat kerajaan negeri pimpinan PR menangguhkan pemasangan AES di negeri masing-masing.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, perkara ini tidak sepatutnya dijadikan modal politik kerana tujuan sebenar pemasangan AES ialah untuk melindungi rakyat di samping membentuk masyarakat berhemah dan berdisiplin di jalan raya.

"Kita akan merujuk kepada pihak Peguam Negara berhubung pelaksanaan di negeri-negeri pembangkang ini.

Saya tidak pasti mengenai peruntukan undang-undang berhubung perkara ini, sama ada mereka (kerajaan negeri) mempunyai hak terutamanya lampu isyarat, yang mungkin terletak di bawah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

"Begitu juga jalan-jalan persekutuan atau lebuh raya yang di bawah PLUS. Walaupun ini berada di negeri-negeri mereka (pembangkang) tapi jalan raya ini adalah milik orang awam," katanya.

Mengulas lanjut, Mahfuz yang juga Pengerusi Kempen Anti Saman Ekor (Kase) berkata, PR tetap dengan pendirian menangguhkan perlaksanaan AES di negeri Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor.

Sementara itu, Mahfuz turut menafikan pembangkang menjadikan AES sebagai agenda politik.

Sebaliknya beliau mendakwa Pemuda Umno yang melakukan perkara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini