09 November 2012

Pilihanraya kariah masjid


PAS Pulau Pinang berkata, pilihanraya jawatankuasa kariah masjid sebagai usaha pendemokrasian institusi masjid.

“Langkah mereformasi institusi masjid ini dijalankan untuk meningkatkan tahap ketelusan. Ia juga selaras dengan perjuangan PAS ke arah urus tadbir kerajaan yang baik,” kata Timbalan Pesuruhjaya 1. Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga ahli Parlimen Parit Buntar.
Beliau turut menambah bahawa usaha pendemokrasian ini akan membendung isu-isu seperti penyalahgunaan kuasa dan sebagainya.
“Sebelum ini ketua bahagian Umno menyokong pencalonan masjid dan mereka terus mendapat jawatan tersebut,” kata Mujahid.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang, Datuk Abdul Malik Abdul Kassim.
Malik dilaporkan mengumumkan bahawa pilihanraya jawatankuasa kariah masjid telah menerima perkenan Yang Di Pertuan Agung.
Pilihanraya tersebut akan dijalankan dari 15 Januari  hingga April  tahun hadapan.
Rancangan mengadakan pilihanraya ini dicadangkan pada tahun lalu tetapi mendapat tentangan terutamanya dari Umno.
“Pilihanraya yang akan dijalankan membabitkan 200 masjid masjid akan melihat 15 ahli jawatankuasa mereka dipilih untuk tempoh 2  tahun,” kata Malik yang menambah bahawa penamaan calon berlangsung sejak bulan lalu hingga akhir tahun ini.
Malik turut menjelaskan bahawa rancangan menundakan pilihan raya kariah ini pada tahun lepas ialah bertujuan untuk membenarkan Majlis Agama Islam Pulau Pinang membentuk jawatankuasa bebas untuk mengkaji perkara ini dan membentangkan hasil kajian untuk mendapat perkenan Agong.
Mujahid memberitahu FMT: “Secara rasional, pemilihan yang telus ini mencerminkan kehendak ahli qariah dan majlis agama pula memainkan peranan sebagai pemantau sahaja.
“Majlis agama akan meneliti nama – nama calon dari aspek undang – undang. Kalau tiada kes, mereka boleh bertanding.
Beliau turut menambah kuasa MAIPP kekal kerana ia mempunyai kuasa mutlak dalam isu ini.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini