15 October 2013

Dialog Antara Agama semakin Mundur


MP Parit Buntar Mujahid Yusof Rawa berkata, keputusan Mahkamah Rayuan semalam berhubung kes melibatkan penggunaan kalimah 'Allah' oleh majalah Katolik The Herald menunjukkan dialog antara agama semakin mundur di negara ini.

Bercakap ketika dihubungi Malaysiakini, anggota jawatankuasa PAS pusat itu menyalahkan kumpulan berhaluan kanan atas keadaan itu.

Katanya, beliau menghormati keputusan Mahkamah Rayuan yang mehe namun tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan dalam menangani isu tersebut.

Katanya, banyak liputan dari media kerajaan mewakili pandangan dari kumpulan berhaluan kanan yang ekstrem.

“Ini adalah orang yang tidak dapat memahami keperluan hubungan antara agama. Mereka diberi perhatian seolah-olah mereka mewakili keseluruh masyarakat (Islam), yang tidak sepatutnya,” katanya.

Anak kepada bekas presiden PAS Yusof Rawa itu berkata, beliau telah meneliti penghakiman yang disampaikan oleh mahkamah semalam.

Katanya, beliau tidak setuju dengan alasan berhubung ancaman pengembangan agama ke atas orang Islam, seperti yang disebut dalam penghakiman tersebut.

Mujahid berkata, alasan tersebut seolah-olah menunjukkan Islam adalah agama yang lemah.

"Orang Islam harus melindungi agama lain untuk memastikan kebebasan beragama. Kita sepatutnya menunjukkan contoh bahawa tiada paksaan dalam Islam,” katanya.

Menurutnya, tiga hakim Mahkamah Rayuan tersebut mungkin dipengaruhi oleh kumpulan berhaluan kanan.

"Kita sepatutnya mampu melihat gambaran yang lebih besar. Keputusan ini bermakna kumpulan dari agama lain tidak boleh disatukan sekiranya kita terus bersikap sebegini,” katanya.

Tambahnya, keputusan semalam akan memberi kesan yang besar, terutama kepada golongan di Sabah dan Sarawak, yang menggunakan Bible dalam bahasa Indonesia atau bahasa Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini