02 August 2013

Catatan : Cara orang Cina dan Melayu berfikir

Sekadar catatan:-

Ini adalah sedikit kisah untuk renungan manusia sebangsa dengan kita. Terpana dengan kisah-kisah hidup yang jadi teladan bagi yg berfikir

Kisah 1:

Seorang cina kaya beli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya setiap hari. Apa ada dalam fikiran kita? Sayang kucing? Kucing makan banyak?

Jawapan cina, "Saya beli banyak sebab kawan saya baru buka kedai makan. Bagi duit mesti tak mau. Jadi, ini saja cara saya untuk membantu dia."

Kisah 2:

Seorang melayu pergi membeli kedai cina yang buruk, hanya untuk melihat anak tuan kedai yg cantik. Satu hari gadis itu tiada, rupanya sudah pergi sambung pengajian di England . Apa ada dalam fikiran kita? Kedai buruk tapi duit banyak? Bergadai tanah atau meminjam dari orang ?

Jawapan cina , "Saya dari keluarga Lim, bila anak saya nak pergi belajar, semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin. Tak perlu bayar balik, bila Lim miskin sudah jadi kaya, Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula."

Kisah 3:

Pihak masjid mahu mengubahsuai masjid, bajet hanya 20 ribu. Dicari kontraktor melayu . Apa dalam fikiran kontraktor melayu? Sebut harga hanya 20 ribu katanya . Pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina. Terkejut nazir dan imam kerana sebut harganya hanya 12 ribu.

Jawapan cina," Tempat ini kan dibuat untuk orang sembahyang, tak boleh la ambil mahal nanti tuhan marah."

Bangsa kita ni, Kalau ada kawan buka kedai, tak malu meminta diskaun? Saudara mara ingin sambung belajar tidak dibantu apa yang patut dan harus, malah dihina jika miskin. Membina masjid pun mahu mengaut untung lebih tak fikir pasal pahala yang menunggu?

Malangnya, kisah di atas adalah kisah benar dan biasa kita dengar. Tak percaya ? Mungkin anda masih perlu lebih teroka dunia kehidupan sekeliling kita. ...wallahuaklam.

Gambar berlatar belakangkan masjid Kampung Teluk Menegun sekadar hiasan.

1 comment:

  1. Apabila Melayu diselubungi mentaliti subsidi, inilah natijahnya

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini