17 January 2013

Pandangan peribadi " Profesor Kangkung"

Meskipun pembangkang menggambarkan bahawa Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung Sabtu lalu sebagai satu kejayaan besar, yang membawa petanda baik kepada mereka menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), pemerhati melihat ia dari sudut pandang berbeza.

Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara, Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin, apa yang berlaku sebenarnya menzahirkan tsunami politik 2008 semakin menjauh.

"Dalam sastera Melayu ada bincang tentang riak-riak yang membawa gelombang. Jadi saya tengok dari segi itu, (memang ada) riak-riak kecil, mungkin ia tidak jadi gelombang tetapi riak sahaja.

"Jadi untuk pilihan raya akan datang, ia soal riak-riak, bukan soal tsunami," katanya pada sidang media Wacana Pra-PRU13: Siapa Jadi Pilihan, di sini, hari ini.

Menurut Shamsul Amri, meskipun terdapat beberapa siri #KL112 diadakan sebelum kemuncak himpunan itu pada 12 Januari lalu, ia nyata gagal mencapai angka yang disasarkan penganjur.

"Bila saya kira semula sehinggalah data yang diberikan pada hari Sabtu tempoh hari, tidak sampai sejuta.

"Jadi maknanya ada sokongan tetapi apakah sokongan itu boleh menjadi satu gelombang yang boleh merubah... ia kecil-kecil," ujar beliau.

Mengulas perhimpunan itu, Selasa lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa himpunan Sabtu lalu bertujuan menjatuhkan kerajaan sedia ada seperti yang berlaku di sesetengah negara Arab.

Pengarah #KL112, Mohamad Sabu menegaskan, memang Pakatan Rakyat berniat mahu menggulingkan kerajaan namun katanya, ia bukan lah menerusi himpunan jalanan sebaliknya akan direalisasikan menggunakan laluan demokrasi.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini