23 January 2013

Rizab minyak didaratan : Pusat dan Petronas bakal melopong

Ura-ura mengatakan terdapat rizab minyak dalam jumlah besar di Kota Bharu dan beberapa lokasi berhampiran di Kelantan bakal terjawab apabila kerajaan negeri bersetuju untuk melantik sebuah syarikat yang akan mengkaji secara sah kewujudan hasil bumi itu.

Pengerusi Jawatankuasa, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, kelulusan berkenaan perkara itu dicapai pada Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri hari ini dan proses pelantikan syarikat berkenaan akan dilakukan dalam waktu terdekat.

“Kerajaan negeri hari ini memutuskan untuk melantik satu syarikat bagi mengkaji isu ini.“Bila ia disahkan satu hari nanti, bahawa kita mempunyai rizab minyak di darat, apakah Kerajaan Pusat bersetuju bahawa 100 peratus milik kerajaan negeri sebagaimana hujah digunakan sekarang, iaitu jika ditemui telaga minyak di daratan pusat tidak mempunyai hak,” katanya kepada media  selepas Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini, hari ini.

Husam berkata, beliau akan berunding dengan syarikat yang berkemahiran dalam perkara itu bagi mempercepatkan proses penemuan minyak di daratan negeri ini, termasuk mengguna pakai setiap undang- undang yang ada bagi menghasilkan sendiri pengeluaran minyak tersebut.

“Kita mempunyai rizab daratan, sekiranya Petronas terus berdegil ia akan menjadi satu pertikaian baru dan Kelantan akan menggunakan semua instrumen yang ada untuk mengusahakan sendiri minyak di daratan ini tanpa mengambil kira kedudukan Petronas,” katanya.

Mengulas mengenai anggaran keluasan kawasan yang ditemui, Husam berkata, ia lebih besar dari rizab di lautan.

“Saya tak boleh buat sepekulasi. Yang pentingnya adalah, Kelantan pada asasnya mempunyai rizab minyak di daratan,” katanya.

4 comments:

  1. Allah maha besar...biar pusat sekat royalti Kelantan...rakyat Kelantan akan tetap bersama Tuan Guru Nik Aziz

    ReplyDelete
  2. 20 tahun kelantan ditindas oleh kerajaan pusat,alhamdulilah,,allah kurniakan sumber emas dan minyak,,berkat doa dari seluruh rakyat kelantan,allahamdulliah,,UMNOAPCO bakal megeliur dan melopong nak rembat mcmanan da jumpa kat darat,apa hujag depa lagiii,,pi mampusssssssssssss uMNOapco......

    ReplyDelete
  3. Ape ko rasa skrunk umporno...sakit hati,nk marah,geram,dengki..haa cam tu la kami rakyat kelate raso,bilo hok kami,royalty kami ko rampas..wat mace mok pok mung punyo..huhuhu

    ReplyDelete
  4. alahai kompom pun blum. dah berlagak. amendanya. semua projek husam semua x menjadi. berangan je lbh

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini