10 September 2009

Islam kini dimata non-muslim

Kisah benar, pagi tadi saya termanggu bila didatangi oleh staff dibawah seliaan saya Pn Kamala Devi a/p Ghanaphti. Beliau berumur 51 tahun dan tinggal diSeksyen 18 Shah Alam.

Kami sudah mengenali hampir 20 tahun. Saya menganggap beliau macam kakak sendiri dan keliling kelalang juga tau bahawa dia juga menganggap saya seperti adiknya.

Beliau merupakan penganut Hindu dan sering juga minta cuti atau minta balik awal kerana hendak sembahyang dan kekuil katanya. Biasanya saya beri saja apa juga permintaan nya kerana dia pandai bodek saya dan selalu beri saya makanan termasuk kari kambing kegemaran saya. Saya memang berani makan kari kambing masakan nya kerana saya sudah siasat rumah sampai kedapur dan tempat kambing tersebut dibeli dsbnya.

Saya terkejut bila pagi tadi dia beritahu bahawa pada tahun ini di dia hendak bayar Zakat Fitrah. Dia beritahu kepada saya bahawa beliau telah bincang dengan suaminya dan suaminya pun kata tak ada masaalah.

Apa yang kedua mereka faham ialah Zakat Fitrah tersebut dikutip bagi memberi bantuan kepada orang miskin dan anak yatim. Tanpa tokok tambah saya bersetuju 100% dengannya kerana pada tahap ini saya rasa tak perlu diulas panjang lagi.

Dia berjanji pada cuti hari Sabtu ni dia akan bayar Zakat tersebut dan kebetulan saban hari beliau melihat Amil bertugas tersebut di Surau berhampiran dengan rumahnya.

Saya berharap jika ada non-muslim yang tercalit sesuatu didahinya datang kepada Amil untuk bayar Zakat jangan pula ditolak. Mereka mula mendekati Islam dan raikan mereka.

Perubahan dan penerimaan non-muslim terhadap Islam kini berada ditahap yang paling membanggakan. Kita dah baca cerita tentang ADUN DAP duduk dalam Usrah, mereka datang majlis tahlil, doa selamat dan marhaban pun ada. Zaman UBN perintah Selangor dulu payah betul nak cari keadaan ini.

Peluang ini harus diambil oleh PAS yang memperjuangkan Islam sebagai cara hidup, PKR sebagai parti yang memperjuang keadilan untuk semua dan DAP yang memperjuangkan demokrasi yang kini berada dalam satu gagasan Pakatan Rakyat untuk muncul sebagai juara bagi menyediakan tempat yang disenangi dan selamat untuk mereka.

Mereka sudah tidak percaya lagi dengan dakyah yang disebarkan oleh UBN sejak 52 tahun yang lalu. Mereka sudah rasa merdeka untuk hidup bersama dengan kita dalam satu masyarakat majmuk yang mengiktiraf kehadiran mereka. UBN sudah tiada dalam hati mereka.

Jika tuan membaca dalam utusan on line hari ini berkenaan ketidakpuasan hati NGO Melayu bila AG mengambil tindakkan segera kepada pemijak kepala lembu di Shah Alam.

Jawapan nya mudah sahaja UBN kini tersepit .... sudah ada tanda-tanda mereka akan ditewas kan di Bagan Pinang dalam PRK selepas Eidul Fitri nanti.

Kita jumpa lagi dan SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KE 2 'PAS FOR ALL' esok 11.09.2009.

Dari email : angah.kotaraja

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini