17 October 2013

Adakah "budak tingkat 4" perlu dibersihkan

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar meminta mantan Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad menyenaraikan calon-calon korup yang dimaksudkan beliau agar mereka itu tidak diangkat oleh para perwakilan dari membarisi kepimpinan parti Melayu itu pada Perhimpunan Agung Umno hujung minggu ini.

Ujar Mahfuz, penjelasan itu perlu untuk membolehkan ahli-ahli Umno membuat pembersihan pada Pemilihan Umno 19 Oktober ini untuk mengelakkan kepimpinan dimenangi calon yang tidak sewajarnya.

“Tun (Mahathir) sebut perlu ada pembersihan dalam Umno sebelum pemilihan kerana kata Tun, ramai orang yang masuk Umno ini mahu jadi kaya.

Apatah lagi dibimbangi mereka yang menjadi kaya tidak itu mengikut saluran betul dan akan menyebabkan berlakunya salahguna kuasa, rasuah dan sebagainya.

“Dibimbangi bahawa perasuah inilah yang jadi pimpinan Umno dan pimpinan negara. Jadi, saya nak minta satu penjelasan dari Tun, kerana ini kenyataan cukup serius dibuat Tun.

Bolehkah Tun senaraikan mereka yang dimaksudkan orang-orang Umno dan pemimpin Umno yang masuk Umno untuk jadi kaya?

“Daripada mereka ini siapakah yang tersenarai untuk bertanding sebagai calon dalam pemilihan Umno pada 19 Oktober ini yang dimaksudkan Tun?” gesanya pada sidang media di Kompleks PAS Kawasan Pokok Sena, di sini kelmarin.

Jelas Mahfuz, sangat penting untuk Tun Mahathir menyatakan pendiriannya yang jelas kerana Mantan Perdana Menteri itu sebelum ini pernah mengkritik hebat Khairy Jamaludin. 

Tetapi ujarnya, seolah-olah pandangan Tun terhadap Khairy sejak dari zaman Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri berkaitan ‘Isu Budak Tingkat Empat’ ketika itu langsung tidak dipedulikan. 

“Perwakilan Umno, Pemuda dan Wanitanya terus memilih orang seperti Khairy yang dilihat Tun tidak punya tahap integriti yang tinggi termasuk kepada Ketua Wanitanya.
Saya hendak minta penjelasan daripada Tun apakah dia telah lihat Wanita dan Pemuda yang dipilih beberapa hari lalu memenuhi ciri-ciri kepimpinan yang bersih?

 “Saya juga meminta Tun menyenaraikan kepimpinan Umno dan calon-calon Umno yang bertanding dan mereka itu dianggap oleh Tun perlu dibersihkan daripada Umno untuk ditolak pada pemilihan ini sebagai menunjukkan Umno tidak mahu pemimpin yang korup,” tegas beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah. 

Perkara itu juga katanya, sangat bersesuaian dengan tema dibawa oleh anak Tun iaitu Dato’ Mukhriz Mahathir iaitu “Berani Berubah”. 

Jelasnya, Tun sebagai senior Umno yang tiada kepentingan harus berani menunjukkan satu sikap kepada perwakilan untuk menolak kepimpinan seperti dimaksudkannya pada Himpunan Agung Umno. 

“Ini sangat jelas dengan tema atau tujuan Dato’ Mukhriz yang menyatakan beliau bertanding kerana hendak menyelamatkan Umno pada Pilihan Raya Umum akan datang, tanpanya Umno tidak akan selamat. 

“Tun harus menjelaskan perkara ini untuk membolehkan perwakilan menetapkan hala tuju kerana sesiapa pun yang menang nanti inilah, yang akan diletakkan diperingkat tertinggi dalam negara kita.

Saya percaya bahawa rombakan Kabinet akan berlaku, mahu tidak mahu Umno akan kekal menjadi tulang belakang ini terus menerajui Kerajaan BN ini. 

“Sebab itu kita mahu kerajaan itu nanti kerajaan yang bersih, jadi sudah tentu Tun perlu membersihkan kepimpinan Umno pada pemilihan kali ini,” serunya. 

Terdahulu pada sidang media itu, Mahfuz turut menyinggung tempelakan Tun Mahathir ke atas kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Razak yang dilihat gagal mengurus kewangan negara sebagaimana Laporan Ketua Audit Negara.

Ujarnya, Tun telah menggesa mereka itu meletak jawatan sekaligus memberi signal jelas kepada Perdana Menteri kerana  bertanggung jawab memilih dan melantik Menteri-menteri berkenaan.

“Bermakna bahawa, PM salah pilih menyebabkan memilih orang yang gagal mengurus dan menangani persoalan kewangan bawah kementerian masing-masing, ini kenyataan Tun kebelakangan ini,” ujar Mahfuz.

1 comment:

  1. Tun Mahathir sendiri la... dia yang masuk-keluar umno sampai 3 kali, pertama masuk selepas dipecat pada zaman tungku dulu, pastu masuk umno baru lepas dia bubar umno lama, pastu keluar di zaman paklah sampai berceramah atas pentas pas, kemudian masuk ni...tak tau la macam mana dia masuk balik..he..he

    http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=1607&idc=8888

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini