04 October 2009

PAS/PR perlu bijak tangani Pengundi India

Memetik dari laman berita Malaysiakini mengenai isu-isu yang berkaitan dengan penduduk dan pengundi dari kaum India di Bagan Pinang
.
Satu perkara yang sepatutnya perlu diambil berat oleh petugas-petugas di Bagan Pinang demi untuk memastikan pengundi berpihak kepada calon Pakatan Rakyat.

Dari laporan ini, aktivis Hindraf yang juga merupakan bekas tahanan ISA menggariskan 8 isu besar yang bakal memmbolehkan pengundi India berpihak kepada PAS melalui calonnya.

Isu-isu tersebut adalah seperti berikut:

1. Sekolah-sekolah Tamil
2. Adat-adat kebiasan kaum Hindu berkaitan kematian.
3. Kuil Hindu dan gereja yang tidak berdafar.
4. Peluang pekerjaan dan pertanian.
5. Perumahan Kos Rendah.
6. Kampong Tradisi dan warisan kaum India.
7. Pusat komuniti dan
8. Kemiskinan.

Kaum India adalah kaum kedua terbesar di DUN Bagan Pinang dengan jumlah peratusnya ialah sebanyak 20.74% lebih kurang sebanyak 2834 orang pengundi.

Seperti yang kita ketahui dan lihat sendiri, masalah yang disebutkan di atas adalah satu masalah yang 'real' dan wujud di mana-mana. Kebanyakan kawasan kaum Hindu adalah sangat daif dan tidak terurus dengan baik. Mereka sering dipinggirkan sedangkan mereka juga rakyat Malaysia yang wajib mendapatkan peruntukan yang sama. Pemimpin mereka hidup di dalam serba kemewahan sudah sekian lama.

Mungkin sangat baik sekiranya perkara ini diambil serius oleh petugas Pilihan Raya di sana dan membuat lawatan ke tempat-tempat yang berkaitan. Sudah tiba masanya kita membuktikan bahwa kita dapat membela nasib mereka dengan mengambil contoh yang telah dijalankan oleh negeri-negeri yang baru diambil alih oleh Pakatan Rakyat, paling kurang dan sudah tentu mengambil contoh pemerintahan di Negeri Kelantan yang tidak mengenepikan apa-apa bangsa dan agama. Kuil dan tempat ibadat berbagai agama tetap mendapat tempat di negeri tersebut.

Aktivis Hindraf T-Vasanthakumar mendakwa bahawa Isa Samad sepanjang pemerentahannya selama lebih 20 tahun telah gagal menyediakan kawasan perumahan kos rendah untuk kaum India. Sedangkan yang kita telah dengar dan baca banyak tanah-tanah di Port Dickson telah tergadai dek kerakusan Isa Samad...jadi sudah tentu kita tidak mahu nasib penduduk setempat digadaikan terlebih lagi untuk kaum India yang sudah sedia berada di dalam kesusahan dan kesempitan.

Selain dari isu-isu kemudahan asas, isu-isu berkaitan kaum India yang perlu diambil berat ialah berkenaan berita mengenai usaha P.Uthayakumar yang ingin mengajak agar kaum India memboikot PRK Dun Bagan Pinang dengan membawa isu yang jelas bersifat perkauman iaitu isu Kg Buah Pala di Pulau Pinang dan isu 'Kepala Lembu' di Selangor.

Petugas dan penyokong Pakatan Rakyat harus bijak menangani isu ini, lagipun segala isu ini adalah isu 'bawaan' dari zaman pemerentahan BN belaka. Kini pmpinan PR harus memastikan isu-isu ini ditangani dan diselesaikan sebaik mungkin.

Uthayakumar yang mengetuai sebuah Parti baru Human Right Party menyifatkan bahawa :“while Umno is race-based, Pakatan Rakyat is vote-based.” dalam menggesa kaum India untuk memboikot Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang tanpa memikirkan kesan masa panjang untuk kesejahteraan bangsanya sendiri seperti yang tertulis di laporan Malaysiakini :

"Three Indian political forces are set to vie for their votes by playing on the community's emotions without any consideration for the long effects on measures to uplift their social and economic status."

Bagi A Sivanesan, pimpinan tertinggi DAP pula, ia menyifatkan tindakan Uthayakumar hanya akan membiarkan kaumnya berada di dalam kebingungan dan tindakan yang salah untuk tidak membenarkan seseorang keluar mengundi.

"He described the move as wrong as it their democratic right to vote for the candidate of their choice.

Moreover, a boycott will be self-defeating in that nothing will be achieved by way of changing the community's economic situation, he added."

Sebagai kesimpulan apa yang jelas setiap orang punya hak untuk mengundi dan memilih calon yang mereka sukai yang boleh membela nasib mereka. Tiada siapa yang boleh menghalangnya. Gunakan akal yang waras berpandukan maklumat yang jelas dan saheh, dan tidak mengikut perasaan yang bakal membinasakan diri sendiri, agama dan bangsa.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini