19 July 2012

DS Najib tidak faham masaalah rakyat

Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak memahami masalah dan penderitaan rakyat negara ini, apatah lagi program bantuan yang dilaksanakan tidak sesuai.
 
Kata beliau, Umno pimpinan Najib lebih mementingkan diri daripada mengambil berat akan masalah yang dihadapi rakyat.
 
"Umno tidak jawab hal-hal ini, dia tak jawab persoalan yang kita cadangkan...harga minyak turun, gaji minima, bila sebut RM1100 bankrap. Bila tengok pekerja-pekerja dia kata RM900, kalau Sabah dan Sarawak RM800,"  pada ceramah Merdeka Rakyat di Jalan Kebun anjuran Parlimen Kota Raja di sini, malam tadi.
 
Tegas Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Ketua Pembangkang, pemimpin-pemimpin Umno banyak mengambil kesempatan dan menindas rakyat di bawah.
 
"Macam pemandu teksi, orang minta permit dia bagi tayar. Saya kadang-kadang fikir kasihan juga Najib ini, dia tak faham rakyat. Dia tak faham derita rakyat dan dia tak tahu pemandu teksi masalah apa. Kerja teruk, sebab itu kita minta beri pemit dan bantu mereka biar ada keyakinan dan boleh hidup.
 
"Mana ada pemandu teksi yang kaya, kalau tuan permita banyak yang kaya. ada pemimpin Umno bahagian ada 250 permit, ada Pemuda Umno. Itulah hidup Melayu, hidup permit dan ada yang sampai baling batu," katanya.
 
Sejak mengambil alih pentadbiran negara, Najib telah memperkenalkan konsep 1Malaysia, ia diikuti dengan pelaksanaan program bantuan rakyat.
 
Ia termasuk Kedai Rakyat 1Malaysia, Skim Amanah Rakyat 1Malaysia, Bantuan Rakyat 1Malaysia, Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia dan banyak lagi.
 
Pelaksanaan program ini disambut baik rakyat namun pemimpin Pakatan Rakyat (PR) mendakwa ia tidak telus.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini