02 July 2009

Kenyataan Md Alwi dan Mustapa Mohamed tidak senada

Tuntutan isu royalti minyak sebanyak RM1 bilion kerajaan negeri Kelantan terhadap Kerajaan Pusat turut dipersetujui Ketua Pembangkang, Datuk Md Alwi Che Ahmad, sekiranya tuntutan tersebut mempunyai bukti kukuh bahawa terdapat petroleum dan gas seperti mana didakwa sebelum ini.

“Jika perkara ini benar, ada bukti, cukup semua dokumen, teruskan. Runding secara baik dengan Kerajaan Pusat. Tidak perlu disuarakan dengan nada marah atau sinis,” katanya ketika membahas Rang Enakmen Perbekalan Tambahan Pertama 2009 pada persidangan Dun Kelantan.

Tuntutan royalti telah dibangkitkan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa pada mesyuarat exco hampir dua minggu lalu berdasarkan statistik dikeluarkan Jabatan Perangkaan Negara.

Namun Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed dilaporkan memberitahu kerajaan Kelantan tidak berhak menuntut bayaran royalti minyak dan gas kerana hasil petroleum itu diperolehi di kawasan bertindih Malaysia dan Thailand.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini