14 October 2009

Post Mortem kekalahan di Bgn Pinang, biar berani dan berterus terang

Presiden PAS Dato Seri Haji Abd Hadi Awang berjanji satu Post Mortem akan dilakukan bagi mengenal pasti punca kekalahan PAS dalam Pilihanraya Kecil Bagan Pinang Ahad lalu.

Diharapkan Post Mortem yang akan dilakukan nanti dibuat secara telus dan berterus terang dan tiada benda yang disembunyikan hanya kerana ingin menjaga air muka seseorang.

Kita membaca pelbagai sebab boleh dijadikan antara punca kekalahan PAS disana. Apa pun kita menyerahkan kepada pimpinan untuk mengeluarkan hasil post mortem itu nanti. Kita kena berani menyatakan kebenaran sekali pun pahit untuk ditelan.

Bagi PAS Kawasan Kota Raja kekalahan ditiga daerah mengundi dikawasan majoriti pengundi India benar-benar perlukan satu jawapan yang konkrit supaya tindakan awal boleh diambil bagi mengatasi sebarang ditidakpuasan hati pengundi India terhadap PAS/PR jika ada pada ketika ini.

Berita lanjut : Kalah di Bagan Pinang, 'PAS akan post mortem'

1 comment:

  1. Salam,

    Saya menganggarkan tidak kurang dari 5,000 orang setiap hari petugas/sukarelawan/pemerhati PR di Bagan Pinang (BP)

    Pada pengamatan saya,
    1. hanya 20% yang dapat menyumbang dengan keberkesanan 20%;
    2. manakala 80% lagi hanya dapat menyumbang dengan keberkesanan 20%.

    Jika jika mengambilkira (1) di atas, maka yang kita benar2 perlukan ialah sekitar 1,000 orang sahaja. Manakala yang 4,000 lagi lebih kepada meramai dan menunjukkan kekuatan jentera PR. Maaf, saya tidak menafikan sumbangan dan pengorbanan setiap yang hadir, sedikit atau banyak. Harap tidak disalah anggap.

    Andaikan
    1. Setiap petugas mengeluarkan belanja RM50 - RM100 sepanjang berada di BP termasuk maintenance kereta, minyak, tambng, makan/minum dll
    2. Kesemua 4,000 orang yang hanya dapat menyumbang 20% dari keupayaan sebenar membuat keputusan untuk tidak hadir ke BP 3. Petugas2 ini tetapi tetap menyumbang RM50-100

    Jentera PRK berupaya memperolehi dana RM200,000 - RM400,000

    Angka kehadiran dan perbelanjaan sebenar tentu lebih besar dari itu. Saya hanya mengambil angka yang paling minima sekadar angka perbincangan.

    Sahabat2 tentu boleh senaraikan banyak perkara yang boleh kita lakukan dengan dana sebanyak itu yang tidak dapat dilakukan kerana "kekurangan dana".... emmh, kalimah yang sering kita dengar saban PRK
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    .
    .
    .

    wassalam, azli

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini