25 September 2010

Jika Presiden NUJ diambil tindakan oleh Utusan Melaysia?

“Wartawan-wartawan di bawah naungan NUJ Malaysia merupakan wartawan profesional yang mendukung prinsip kebebasan media dan etika kewartawanan yang tinggi.

“NUJ dimaklumkan bahawa larangan untuk hadir dalam mesyuarat parti tertentu telah berkuatkuasa agak lama dan ia memberi implikasi yang buruk kepada standard kebebasan media di negara ini. Kesatuan juga berpendirian bahawa bahawa setiap wartawan sama ada dari laman berita bebas seperti Malaysiakini dan Malaysian Insider, akhbar arus perdana dan akhbar-akhbar kecil serta akhbar yang diterbitkan oleh parti-parti politik tidak harus dilarang untuk membuat liputan untuk apa acara sekali pun,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
Baca seterusnya disini

Orang ini nampak hebat, Ahmad Lufti pun sokong dia (klik sini), dan ramai lagi. Kenyataan-kenyataan nya banyak keluar dalam media alternatif. seperti malaysikini dan lain-lain. Dikhabarkan beliau amat setia sebagai wartawan Utusan  Malaysia dimana sudah 15 tahun berkhidmat disana.

Malang sungguh nasibnya, jasanya tidak pernah dikenang, kenyataannya langsung tidak mendapat tempat di akhbar perdana tempat dia bekerja. Apakah yang ketua pengarang dan editor kanan Utusan Malaysia fikirkan tentang pengerusi NUJ ini dan tindakan yang bakal dikenakan. Akan adakah kenaikan pangkat untuknya selepas ini atau beliau akan terlepas dari menerima kenaikan gaji dan bonus pada tahun ini? Atau mungkin kah beliau akan ditukar department dibahagian production. Masih selamatkah disana?

Saya tidak boleh meramalkan apa yang bakal berlaku pada masa akan datang, kita doakan beliau tidak dipengapakan dan terus dapat berkhidmat dengan majikannya sekarang ... tapi sebagai persediaan mari fikir-fikirkan untuk mengujudkan satu tabung bantuan kemanusia tanpa sempadan jika sesuatu menimpa nya atau rakan -rakan wartawan lain yang senasib dengan nya.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini