23 September 2010

Ramai yg terkejut & melopong

Ahmad Lutfi Othman 

Beberapa kenyataan awal Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari cukup menarik perhatian saya. Beliau baru dipilih menggantikan Norila Daud, 17 September lalu. Saya sendiri, sebagai aktivis media yang agak kerap menimbulkan isu kebebasan bersuara di negara ini,  melihat Hata telah memulakan langkah awal dengan baik walaupun mungkin bakal menempuh kontroversi berlanjutan.

Selama ini isu kebebasan media lebih dikaitkan dengan suara wartawan alternatif sehingga wacana penting itu tidak dapat dikongsi dengan khalayak yang lebih meluas. Malah untuk menggerakkan lobi memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) - yang sebenarnya turut mengongkong semua wartawan - agak sukar untuk digemblengkan seluruh potensi warga media.

Semasa saya (mewakili Kumpulan Aktivis Media Independen) bertemu dengan bekas Naib Pengerusi Suhakam, Allahyarham Tan Sri Harum Hashim hampir sepuluh tahun dahulu, bagi membincangkan isu pengharaman majalah Detik dan Wasilah, beliau bertanyakan saya berapa ramai wartawan yang mendokong perjuangan membebaskan media.

Memang soalan itu sukar dijawab.  Saya tidak dapat menjawab bagi pihak wartawan lain kecuali sejumlah kecil warga media yang saya kenal pasti bertugas dengan akhbar alternatif.

Walau bagaimanapun saya tetap yakin bahawa teman-teman yang bertugas dengan syarikat media yang dikaitkan dengan Umno-BN pun menanggung derita yang sama, termasuk editor kanan.

Mereka mungkin tidak begitu hiraukan belenggu AMCP (sebahagiannya tidak tahu menahu pun tentang akta berkenaan) tetapi pastinya sentiasa rimas dengan kongkongan elit politik yang sentiasa menganggap akhbar yang bebas adalah seteru yang mesti dipasung.

Berbeza dengan Hata, meskipun bertugas lebih 15 tahun di Utusan Melayu, yang dianggap (tanpa syak lagi) sebuah syarikat akhbar yang menjadi alat dan perkakas kepada Umno, namun kelantangan dan keberaniannya menyinggung Ketua Pengarang Kumpulan dan para editor kanannya, boleh dianggap satu kejutan.

Beliau secara terbuka mahukan wartawan bertugas secara profesional dan bebas daripada kongkongan mana-mana pemimpin politik, baik Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat, serta melaksanakan tanggungjawab untuk mempertahankan etika kewartawanan.

Khusus merujuk kes di Utusan Melayu yang menjadi sasaran kritikan ramai aktivis politik, Hata menyalahkan ketuanya sendiri, Dato' Aziz Ishak.

Beliau  menggesa agar pemimpin politik tidak terus menyalahkan akhbar itu, sebaliknya menunjukkan rungutan serta rasa tidak senang hati mereka kepada Aziz secara terus.

"NUJ Malaysia melihat adalah tidak adil untuk menyalahkan akhbar Utusan Malaysia yang di dalamnya terdapat wartawan, jurugambar dan artis grafik serta pekerja-pekerja lain yang tidak berkongsi agenda serta tidak mempunyai kuasa untuk menegur ketua pengarang dan pengarang-pengarang kanan," tambahnya dalam kenyataan sulung sebagai Presiden NUJ.

"Ketua Pengarang sebagai orang yang menentukan agenda, berita dan pelbagai pendapat untuk disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya atas kesan negatif, rungutan dan sebarang rasa tidak puas hati yang dilemparkan kepada akhbar Utusan Malaysia," tegas Hata.

Tanpa menunggu lama, pandangan awal  beliau telah dibidas oleh ahli Majlis Tertinggi PERKASA, Mohd Zahid Md Arip yang mendakwa beliau dilihat cenderung kepada pembangkang. Pandangan Zahid itu mungkin mewakili tanggapan songsang sebahagian besar pemimpin Umno yang lain. Seolah-olah isu kebebasan bersuara dan hak asasi manusia adalah milik mutlak pembangkang, dan sering dipandang dengan penuh prejudis.

"Perjuangan saya ialah untuk melihat akhbar-akhbar di negara ini terlepas dari kongkongan tuan-tuan politik baik daripada BN, Pakatan Rakyat  dan pemimpin-pemimpin politik lain. Akhbar dan media seharusnya dimiliki oleh rakyat kerana dengan itu barulah akhbar itu dapat berkhidmat kepada rakyat seperti mana yang dilakukan oleh Utusan sebelum ia dikuasai oleh parti politik sebelum tahun 1961," sanggah Hata.

Apa pun sebagai respons awal, saya mengucapkan tahniah buat Hata. Sekurang-kurangnya impian  saya selama ini  dapat dikongsi dengan lebih ramai pengamal media. Saya lebih gembira kerana ia kini datang daripada petugas akhbar yang dikuasai mutlak oleh Umno.

Biar kita sama-sama memeriahkan pentas perjuangan ini dan gema tuntutan agar segala sekatan dan peraturan "karut-marut" ke atas media di Malaysia dilaungkan secara lebih lantang dan tersusun lagi.

II.

Perjuangan membebaskan media di Malaysia,  daripada kongkongan peraturan "karut-marut" dan akta ketinggalan zaman  yang mencabuli prinsip asas demokrasi, perlu digerakkan dengan lebih sistematik dan menyeluruh.
Ia boleh tidak tertangguh lagi, sebaliknya wajar disegerakan, terutama sekali apabila menyaksikan ruang awam untuk perdebatan isu-isu rakyat melalui akhbar makin sempit.

Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) yang diasaskan hampir 10 tahun lalu mendapat dorongan baru bagi melonjakkan kembali agenda mengungguli kebebasan bersuara apabila semua lidah rasmi Pakatan Rakyat bukan setakat diganggu Kementerian Dalam Negeri, malah sehingga kini, Suara Keadilan, masih belum diperbaharui permit penerbitannya.

Namun begitu, KAMI bukan sekadar responsif terhadap nasib malang akhbar alternatif, malah turut prihatin dengan kongkongan berterusan yang dihadapi pengamal media lainnya, termasuk para wartawan dan editor akhbar yang dikaitkan secara langsung dengan Umno-BN.

Bagi menyusun langkah untuk menimbulkan kesedaran awam tentang isu kebebasan media ini, KAMI telah mengadakan beberapa pertemuan dan majlis perbincangan, selain melakukan kunjungan hormat ke atas tokoh-tokoh media pada Ramadan lalu.

Banyak saranan dikemukakan peserta diskusi, antaranya, dengan mengadakan dialog bersama pimpinan dan aktivis Pakatan Rakyat sendiri.

Rupanya konflik berterusan pengamal media dengan pemerintah tidak begitu difahami, bukan sahaja oleh masyarakat awam, malah aktivis pembangkang juga agak jahil dengan kemelut yang dihadapi sejak sekian lama itu.

Ada pula yang mengambil jalan mudah dengan daleh bahawa kita mempunyai saluran lebih berkesan, yang tidak dikongkong elit penguasa, iaitu melalui media baru.

Justeru, hujah mereka, mengapa perlu kita bersusah-payah menentang akta drakonian, seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP), jika terbentang luas dunia maya, yang boleh dimanfaatkan tanpa tegahan?

Sama ada media tradisi seperti akhbar masih mempunyai pengaruh besar ataupun semakin kecil, terutama kepada kecenderungan mengundi semasa pilihan raya, ia bukan isu besar.

Bagi mewujudkan sebuah masyarakat berilmu dan bermaklumat, sebarang kongkongan, seperti yang ditimpakan oleh AMCP tidak boleh dibenarkan. Apatah lagi, akhbar masih merupakan medium utama majoriti rakyat negara ini mendapat info terkini dengan mudah dan meluas.

Dalam pertemuan KAMI dengan Prof Hamdan Adnan, bekas Pesuruhjaya Suhakam, di kediamannya di Sungai Buloh, Selangor, beliau mencadangkan agar satu program sehari dianjurkan, bagi menarik perhatian masyarakat terhadap isu kebebasan media.

Beliau turut menyebut beberapa nama, dari kalangan pensyarah media, yang dilihatnya berupaya untuk menjelaskan dengan baik masalah yang dihadapi dunia persuratkhabaran.

Semasa di Suhakam, Prof Hamdan merupakan antara pesuruhjaya yang aktif memberikan respons positif terhadap tuntutan kebebasan bersuara. KAMI sendiri pernah mengadakan perbincangan dengan Suhakam, selain merakamkan beberapa aduan kes tertentu membabitkan pengharaman majalah Detik dan Wasilah.

Suhakam turut menganjurkan bengkel khas mengenai polemik kebebasan media dan rumusan yang dicapai agak memuaskan. Namun tiada langkah susulan yang bermakna daripada kerajaan.

Memang ada pandangan yang menggesa agar KAMI lebih lantang, bukan sahaja dalam menyuarakan tuntutan tetapi juga bersedia untuk mengambil tindakan  berani bagi "mengejutkan" pemerintah.

"Kempen kesedaran mungkin bermanfaat untuk menyuntik kefahaman, tetapi lebih penting adalah penggemblengan tenaga lebih besar, terutama membabitkan seluruh petugas media, untuk memberi kata dua kepada kerajaan," kata seorang bekas wartawan  dalam satu pertemuan yang dianjurkan KAMI.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini