06 May 2011

Aziz Bari: Mufti Perlis naif, jahil sejarah politik

From Around the Blogs:

Kita bersangka baik sahajalah dengan Dr Juanda. Mungkin media cetak (i.e Utusan Porno) yang terkenal dengan prejudis, racist, bias ini telah tersalah tafsir pandangan Dr Juanda berkenaan isu ini.

Pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Dr Abdul Aziz Bari hari ini membidas Mufti Perlis Dr Juanda Jaya berhubung kenyataannya yang menyifatkan pihak yang menentang penyatuan antara Umno dan PAS sebagai pengkhianat Islam.

Abdul Aziz beranggapan kenyataan tokoh agama itu sebagai "naif dan menandakan kejahilannya dalam sejarah politik Malaysia" khususnya berhubung kerjasama kedua-dua parti itu pada awal 1970-an sehingga melahirkan BN pada 1974.
"PAS ditendang oleh Umno pada 1977 dan Kelantan dirampas melalui darurat. Kerjasama atau gabungan Umno-PAS merugikan umat Islam. 
"Ia melemahkan mekanisme semak dan imbang serta persaingan sihat demi kepentingan orang Melayu dan Islam.

3 comments:

  1. wahabi ni memang ramai yg mirip ke umno....tuuuuu ...ulamak muda tu ...kan anak bekas mufti perlis jugak.....si maza pun dulu kata nak masuk umno juga,pi mesyuarat perhimpunan agong umno juga dulu...hampir2 masok umno juga tuuuu.....dah kena kutuk teruk,tak jadi masuk umno...sekarang asyik sibuk nak suruh anuar sumpah laknat pulak dah,sebijik mcm gaya org umno jugak tu....poraaaah dgn wahabi....kunun kunun anti syiah tapi love umno pulak...wakakakakah

    ReplyDelete
  2. dr juanda beranggap bahawa UMNO setaraf keramat nya dengan Al Quran, menentang UMNO bermakna menentang Al Quran, berdosa besar dsan Neraka lah tempat nya

    ReplyDelete
  3. bagahal and bodoh punya mufti lebih kurang harus sana sini je, tak reti berpolitik jangan dok campur le

    ReplyDelete

Recent Posts

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini