30 April 2011

Ingatan untuk Najib ... Jangan Ganggu Presiden kami.

Menjelang mana-mana Pemilihan dalam Muktamar PAS  termasuk pada Jun ini, Presiden PAS terus diganggu bagi melemahkan parti ini dan kali ini datangnya dari PM Najib.

Kita harap rakan-rakan PAS tidak mudah melatah dengan permainan politik Umporno ini kerana kita harus fokus kepada PRU 13 dan Pemilihan kali ini kita akan selesaikan secara jemaah didalam Parti kita sahaja.

Permintaan DS Najib hari ini supaya PAS keluar daripada Pakatan Rakyat yang kononnya jelas tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara ada kerja gila dan tidak masuk akal oleh seorang Perdana Menteri Umno yang sejak turun temurun memusuhi PAS, DAP & PKR.

Setelah kecewa dengan prestasi parti-parti Cina yang mewakili Barisan Nasional serperti MCA dan Gerakan di Semenanjung dan SUPP di Serawak yang ditolak mentah-mentah oleh pengundi kaum Cina dalam Pilihnaraya yang lepas dan ajakan kepada DAP supaya menyertai BN ditolak, kini permainan Najib ialah cuba memporak poranda Pakatan Rakyat dengan menggesa Presiden PAS keluar dari Pakatan.

Najib anda akan terus dikecewakan oleh PAS dan Pakatan Rakyat kerana kami sudah masak dengan cara permainan kotor yang cuba kamu aturkan untuk kami.

Bersedialah Najib, masa untuk kamu turun tahta sudah semakin hampir.

29 April 2011

PAS kekal bersama PR

Ahli Jawatankusa PAS Pusat, Tuan Hj Mohamad Sabu berkata, beliau berpandangan bahawa parti Islam itu perlu kekal bersama Pakatan Rakyat walau walau apa saja nasib yang bakal menimpa ..... sambungan  baca sini

"Setakat apa yang berlaku sekarang ini, (ia) bertaraf spekulasi dan kita tidak mahu komen atas spekulasi, katanya lagi.

"Siasatan yang berwibawa mesti datang daripada pakar dan sebagainya dan hasil siasatan itu kita akan bincang sama ada hendak terima atau tidak,"

Apa pun PAS perlu kekal dalam Pakatan Rakyat - tidak mungkin PAS bersama Umno dan Barisan Nasional.

Sumpah orang Munafik dan Jahil

Bekas Imam Masjid Saidina Omar Al Khattab, Bukit Damansara, Ustaz Shamsul Firdaus Alhafiz berkata, sumpah laknat yang dilakukan Trio Datuk T, tidak mengikut ajaran Islam yang sebenar.

Beliau merujuk tindakan salah seorang individu terbabit, Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang dikatakan mahu mengangkat sumpah laknat di Masjid Amru Al-As di Sentul selepas solat Jumaat esok.

“Sumpah untuk nak buktikan tuduhan zina cuma boleh dilakukan terhadap isteri sahaja. Itu dipanggil sebagai sumpah Li’an. Itu dinyatakan dalam Al Quran Surah An Nur ayat ke 6 hingga ke 10, ” ujarnya kepada Keadilandaily.

“Sumpah li’an ini pula adalah sumpah saling rela dilaknat, ia tak ‘laku’ kalau hanya sebelah pihak sahaja. Kedua, ia tidak ‘laku’ kalau tidak membabitkan suami dan isteri,

“Sumpah yang dilakukan Datuk T ini tidak terpakai dan tak boleh pakai,” tegas beliau.

Katanya, sumpah mubahalah seperti yang diperkatakan ramai orang pula, hanya melibatkan persoalan akidah dan tidak ada kaitan dengan hukum syarak.

“Sumpah Mubahalah cuma nak menyatakan dalam soal perdebatan akidah dan ia tidak menyangkut paut dengan hukum syarak. Ia berkenaan akidah sahaja. Misalnya perdebatan antara ahli kitab dan orang Islam, dalam tuduhan seks tidak ada sumpah muhabalah.

Justeru, katanya, tindakan Datuk T yang terdiri daripada Shazryl Eskay, Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, dan bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim itu tidak diterima dalam kaedah perundangan Islam.

Dalam kes fitnah membabitkan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu, Shamsul berkata, di dalam Islam, ia perlu mengikut saluran yang ditetapkan hukum syarak.

“Dia (Datuk T) kena ikut proses, sebab itu perlu membawa empat saksi. Kriteria saksi ini mesti lah memenuhi syarat seperti adil, tidak fasik dan tidak buat dosa-dosa besar,” jelas beliau.

Ketika ditanya mengenai hukum daripada tindakan individu berkenaan, Shamsul berkata sumpah yang dilakukan itu tidak memberi sebarang kesan kepada yang dituduh mahupun yang menuduh.

“Ia tidak boleh dijadikan asas sebagai penerimaan bukti samada betul atau tidak,” tambahnya.

Sementara itu, bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Ustaz Dr Badrul Amin Bahron pula mengingatkan umat Islam supaya jangan sewenangnya mempermainkan agama dengan merujuk tindakan individu berkenaan.

“Jangan sampai kita semua dilaknat Allah! Siapa ajar sumpah-sumpah ini? Agama apa? Kenapa di masjid? Sumpah bukan ajaran Islam, ikut Islam sebat je mereka ini,” katanya sambil menyeru umat Islam merujuk surah An-Nur ayat 4.

26 April 2011

Tricubes to charge 50 sen per email, confirms CEO



Malaysia lah satu-satunya Negara di dunia yang membayar untuk email yang dipos. Tahniah, boleh masuk Guinness Book of Record. 

Satu lagi kaedah BN untuk "bail out" kroni anak bini. Kenapa Kerajaan perlu membayar RM0.50 untuk setiap email dihantar. Padahal penggunaan email selama ini adalah percuma.. Malah ramai rakyat Malaysia yang mempunyai lebih dari satu akaun email yang diperolehi secara percuma. Walaupun kerajaan menegaskan bahawa penggunaan email ini adalah percuma kepada rakyat Malaysia, tetapi kerajaan Malaysia yang akan membayar RM0.50 untuk setiap email yang di hantar. Untuk memudahkan pemberian wang kepada Tricubes, kerajaan boleh lah akan datang merancang untuk menggalakkan "email blasting" dikalangan rakyat Malaysia. Cepat sikit Ticubes "recover" dari "financial trouble".

Bukankah duit kerajaan datang dari cukai yang dibayar rakyat..Bahkan ini satu lagi penipuan untuk merompak duit rakyat. Duit kerajaan adalah duit rakyat bukan duit PM, Bini PM dan TPM. Nampaknya duit kerajaan @ duit rakyat telah menjadi Duit 1BN.

Mentaliti Kerajaan BN

Billboard diatas hanyalah menggambarkan betapa bodohnya kerajaan yang ada sekarang. Ini mentaliti kelas bawahan yang dimiliki oleh kerajaan BN. Betapa mereka tidak faham konsep demokrasi. Dan malang sekali, mentaliti ini nampaknya hanya ada pada komponen BN iaitu UMNO.

Parti Sendirian Berhad

Siapa yang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man maksudkan tu.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, parti hendaklah diurus secara jamaah dan bukannya seperti syarikat sendirian berhad apatah lagi sebagai syarikat anak beranak.

Menurutnya, PAS telah mengisytiharkan matlamat perjuangannya kepada seluruh rakyat Malaysia dan mereka telah melihat dan meyakininya.

Tegasnya, pimpinan PAS tetap menggerakkan parti untuk terus komited bersama Pakatan Rakyat yang mengorak langkah lebih jauh dalam arena politik negara.

Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS itu juga mengingatkan ahli-ahli agar buang sikap 'tiada masa dengan Allah nanti Allah tiada masa dengan kita', lazimi Al-Quran, tahajjud dan puasa sunat serta berusaha agar kelemahan yang diketahui tidak terus dikekalkan.

Beliau menambah, kemenangan kali kedua di Selangor dalam pilihan raya umum (PRU) 13 akan datang bagi menjamin segala usaha politik dan dakwah Islam masakini dapat diteruskan. Baca lagi di (HarakahDaily)

24 April 2011

Terbaik dari YDP Kota Raja

Ha ha lama bebeno teman mencari gambor terbaik dari YDP Kota Raja, akhirnya semalam dapat jugak,  Terima kasih Hj Bahaudin, terbaik dari Tuan Hj ni, hebat gambor ni, yang mahal sekali siap angkat tangan gaye DSAI dan yang paling mahal sengehnya tu, mana nak dapat, payah oii walau pun dah lama duduk metting dengan dia.... Sorry bos jangan marah ye.

Najib repeats promise of no Internet censorship - Yer ker

Nampak macam bagus je, tetapi due his previous records, the statement can be flip floped as usual.

KUALA LUMPUR, April 24 — Datuk Seri Najib Razak promised Malaysians today that his administration would never censor the Internet.  There had been two attempts to put a Chinese-style “Green Dam” to filter the Internet in Malaysia in the past while a number of Malaysians protested last week over the free 1 Malaysia email service which they felt was unnecessary.

Speaking at the 1st Malaysian-ASEAN Regional Bloggers Conference here this morning, the Prime Minister declared that Malaysia has one of the most liveliest and one of the freest, “if not most free”, blogospheres in the world.

“My government is fully committed to that wisdom — we intend to keep his word,” he said in his opening address during the conference at the Intercontinental Hotel here.

While stressing that it is important for bloggers and Internet users to “draw the line”, Najib said his administration still welcomed constructive criticism and wanted to work with them as partners.

“We do not fear bloggers. We want to be your partners,” he said.
I SAID..REALLY MEH???NAJIB DONT FEAR BLOGGER? HE IS DAMN AFRAID OF TODAY 's BLOGGERS
He said the administration may not always agree with the views expressed by bloggers but it was imperative that both parties were not disagreeable all the time.

“We practise open democracy, and as digital democracy is concerned, it is inevitable, that it would be silly — perhaps even futile — for governments to resist or ignore,” he said.
AS IF A FAMOUS CHIEF OF THIEF IS TELLING THE PEOPLE, WE ARE GOOD PEOPLE AND WE WILL NOT ROB YOU.
Najib reiterated that the power of the Internet in Malaysia was shown during the Sarawak state election last Saturday when Barisan Nasional cruised to a victory but also lost in a significant number of constituencies.

He said the online media or digital democracy had made it more difficult to win in the election.

“That is the fact of the matter,” he said.

But despite this, Najib noted that Malaysia would continue to spend and invvest to promote open democracy and digital democracy in the country.

23 April 2011

Kemarahan MCA pada Umno membuak-buak

Membenci Utusan samalah dengan membenci Umno, jika anda marah dengan Utusan Malaysia, tindakan anda sama lah dengan anda memarahi, Najib dan pimpinan Umno yang lain.

Sebab Utusan Malaysia merupakan surat khabar arus perdana yang merupakan juga lidah resmi parti tersebut.

Dengan menggesa rakyat Malaysia supaya memulaukan akhbar Utusan Malaysia kerana mecadangkan gerakan '1Melayu, 1Bumi' diutamakan. MCA mendakwa cadangan itu adalah untuk menghalalkan diskriminasi kaum.

Timbalan ketua publisiti MCA, Loh Seng Kok berkata konsep 1Melayu, 1Bumi yang diilhamkan oleh akhbar milik Umno itu bertujuan menghukum masyarakat Cina kerana melaksanakan hak demokrasi mereka membuat pilihan semasa pilihan raya.

Dalam kenyataan medianya dalam bahasa Mandarin, yang menyifatkan akbar milik Umno tersebut sebagai mempunayi otak dan pemikiran yang tidak waras dan gila, Loh berkata semua rakyat Malaysia yang berfikiran waras perlu memulaukan akhbar berkenaan bagi membantu mempercepatkan lagi edaran Utusan Malaysia supaya terus menjunam.
 
Langkah Utusan Malaysia yang mahu meneladani Afrika Selatan dan Amerika Syarikat (yang satu ketika dulu) mengamalkan dasar apartheid dan pengasingan kaum adalah satu langkah terbelakang yang dipelopori dan didalangi oleh Umno yang mempunyai kepentingan dalam akbar tersebut.


Cabaran kita ialah seperti yang dinyatakan oleh LGE bahawa MCA dan parti-parti Cina  yang lain didalam Barisan Nasional wajar meninggalkan Umno dan Barisan Nasional kerana anda sudah tidak diperlukan disana.

Respon TGNA

MENGULAS KENYATAAN PAKAR PERLEMBAGAAN, DR. ABDUL AZIZ BARI 

Saya diminta oleh pihak media untuk memberikan respon terhadap kenyataan seorang pakar perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari agar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Awang ditukar ekoran kekalahan PAS di Terengganu pada tahun 2004 dan juga kekalahan PAS di dalam siri beberapa pilihanraya kecil kebelakangan ini termasuk juga kegagalan PAS merebut sebarang kerusi di dalam pilihanraya negeri Sarawak yang lalu.

Pertama saya ingin menyatakan bahawa Dr Abdul Aziz Bari selaku seorang warganegara Malaysia yang layak untuk mengundi berhak untuk mengeluarkan pandangan beliau terhadap PAS.

Ini kerana PAS selaku parti yang bertanding di dalam pilihanraya memerlukan undi daripada rakyat dan bukan hanya sekadar undi ahli-ahlinya sahaja untuk menang di dalam pilihanraya.

Justeru, ini merupakan hak Dr Abdul Aziz Bari untuk mengeluarkan pandangan beliau. Selebihnya, terserahlah kepada ahli-ahli PAS untuk membuat penilaian dan keputusan yang terbaik.

Namun, perlu saya ingatkan, PAS mempunyai kaedah-kaedahnya yang tersendiri untuk memilih pemimpin. Menukar pemimpin semata-mata kerana kalah dalam pilihanraya adalah satu langkah yang kurang tepat. Ini kerana belum tentu jika individu lain dipilih, PAS boleh menang pilihanraya.

Sememangnya memenangi pilihanraya ialah satu perkara yang dikehendaki, namun kegagalan untuk menang dalam pilihanraya bukan sahaja berlaku hari ini, bahkan ia telah berlaku semenjak PAS ditubuhkan lagi. 

Hakikatnya, kekalahan dan kemenangan sentiasa silih berganti dalam perjuangan PAS. Jika hanya kerana mengalami kekalahan, PAS mahu menukar pemimpin, apa kata jika PAS terus kalah apabila pemimpin ditukar? 

Adakah pada masa itu sekali lagi pemimpin akan ditukar? Pada saya, menukar pemimpin hanyalah apabila jika pemimpin tersebut melanggar syariat Allah SWT.

Sekian, wassalam.

22 April 2011

Cuit-cuit sikit


Sebuah Produksi UMporNO telah menayangkan preview kepada wartawan untuk filem pertama mereka di sebuah hotel 12 bintang di Kuela Lumper

Hail Chia Ming!!!

Berani sungguh Chia Ming menulis di dalam blog Najib. Kelakar pula bila baca komen dari anak muda Chia Ming. Rujuk pada posting "Flip Flop" 2 di bawah. Nampaknya ramai yang menyanggah Najib. Kalau ikutkan betul ke idea Email satu malaysia ini datang dari Najib and the gang?.

Cuba baca di bawah. Tak larat nak translate. Kalau tak faham, cari mana-mana rakan-rakan boleh tolong baca dan "Chechita" sikit.

Email 1Malaysia is stolen idea - PM Najib, 1MDB please clear your name

I successfully submitted the 1Malaysia Email System free for all on 25th January 2011.
By acai acai

I am writing this as I want PM Najib and www.1MDB.com.my to clear their name and credibility.

PM Najib through Pemuda UMNO had announced a Dana Belia for a new idea that will be selected and will compete in a reality show on TV3.

Excited by PM Najib's efforts to help youngsters contribute ideas, I decided to key in and submit a proposal that I had worked on since June last year. I successfully submitted the 1Malaysia Email System free for all on 25th January 2011.

My fellow friends can check the attached pictures and I can prove on the capture screen to www.1mdb.com.my that the date of submission was on 25th January 2011.

I understand the 1Malaysia domain belongs to Najib Razak and the idea might have come as early as when Najib introduced the 1Malaysia concept.

But still, I have the feeling that when Tricubes chose to announce it in a hurry and the interface of http://mail.1malaysia.com.my/ is still a blank interface without a single explanatory word, that something is fishy.

I ask for help from FB, Malaysians, UMNO, PAS, PKR, DAP and all to help me to ask PM Najib and www.1mdb.com.my and all respective parties to clear their name and prove to me their idea came before I submitted my idea to the Malaysian Government.

I will fully support the idea if:
- ground work was done before I submitted my idea to www.1mdb.com.my on 25th January 2011
- cost of setup and maintaining it for the first year is RM 20,000,000 with 6 replicate servers nationwide and unlimited storage inclusive of all applications installed in all Government agencies to push information to Rakyat.
- 1Malaysia Email according to my proposal is 1Malaysia Right to own so every race from whatever religion in Malaysia deserves a share and interest in the project. Or else ... 1Malaysia is not 1Malaysia.


Dear all,

I may or may not know you in the cyber world ... I understand everybody has ideas ... but since I submitted my application to www.1mdb.com.my, the idea and Tricubes' hurried announcement, there is still nothing nor even any notice put up in http://mail.1malaysia.com.my.

My intention is clear for Najib and 1MDB; I want them to clear their name. Although I know I won't get anything from them, at least putting it under the people of Malaysia's interests is better than putting it under one company's interest.

And one last lesson ... be careful when you send your ideas to www.1mdb.com.my
http://i893.photobucket.com/albums/ac131/admin-s/1malaysia3Medium.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac131/admin-s/1malaysia4Medium.jpg

Kerajaan "Flip Flop" Malaysia pimpinan PM "Flip Flop" Najib - Flip Flop 1

Mother of Flip Flop.

Kalau lah menteri macam ni, hancur Malaysia. Bila dah lulus, tengah bina then baru nak Kaji. Kerajaan apa mende ni? Akal pendek, low class. Padahal kes Bukit Merah sepatutnya telah menjadi contoh. Namun dek kerana rakus, maka kerajaan lepaskan je. Anda rasa mereka peduli ke nasib rakyat??? Jangan mimpi lah. Bila orang bising, baru nak kaji lah dan macam-macam lagi untuk menyedapkan hati rakyat. Ini adalah contoh terbaru betapa mereka ni tamak haloba dan tidak mempedulikan rakyat marhaen. Dorang ni janji MASYUK je, rakyat..mmm pandai-pandai korang lah.

Sebuah panel antarabangsa yang terdiri daripada “pakar luar negara” akan ditubuhkan bagi menjalankan kajian menyeluruh berhubung keselamatan pusat pemprosesan nadir bumi Lynas Advanced Material Plant di Gebeng, Pahang.
NONEMenteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed (dua dari kiri) berkata panel itu akan dibentuk “sesecepat mungkin” dan dijangka membentangkan laporannya kira-kira sebulan dari tarikh penubuhannya.

Sehingga panel berkenaan membentangkan laporannya, Mustapa berkata kerajaan tidak akan mengeluarkan apa-apa lesen pra-operasi kepada Lynas.

Lynas juga, katanya tidak akan dibenarkan mengimport sebarang bahan mentah nadir bumi sepanjang tempoh berkenaan. Selain itu, Mustapa berkata kerajaan juga akan mengkaji semula operasi pusat itu, termasuk pembinaan pusat tersebut yang sedang dibina.

NONEMustapa, bagaimanapun tidak dapat memberi petunjuk siapa yang akan diundang menganggotai panel berkenaan mahupun menjelaskan pihak yang akan menanggung kos perbelanjaan pembentukan panel tersebut meskipun diasak oleh wartawan.

“Apa yang penting, mereka ini pakar dan berkecuali dan dari luar negara. Ini tiga elemen utama,” katanya pada sidang media di sebuah hotel Kuala Lumpur.

Bulan lalu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili memberi jaminan bahawa pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif nadir bumi di Gebeng, yang bernilai hampir RM700 juta, adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan awam.

NONEDakwanya sisa-sia yang akan dikeluarkan atau terhasil daripada pengilangan bahan mentah itu mengandungi tahap bahan radioaktif yang rendah.

Namun projek kontroversial itu terus mendapat bantahan daripda pelbagai pihak termasuk penduduk sekitar Kuantan, aktivitis, NGO, Save Malaysia dan juga parti-parti politik Pakatan Rakyat.

Kerajaan "Flip Flop" Malaysia pimpinan PM "Flip Flop" Najib - Flip Flop 2

Flip Flop 2

K'jaan tersandung sendiri, dalam projek Emel 1M'sia Apr 22, 11 4:30pm
Setiausaha publisiti DAP yang juga ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua menghentam projek 'E-mel 1Malaysia', dengan mendakwa bahawa kenyataan kerajaan mengenai projek itu, penuh dengan percanggahan.

NONEMenyifatkannya sebagai satu 'kegagalan', Pua berkata temberang itu pecah apabila seorang wakil makmal bidang ekonomi utama negara K'jaan tersandung sendiri, dalam projek Emel 1M'siamendedahkan bahawa agensi-agensi kerajaan akan membayar syarikat swasta dan penyedia emel, Tricubes Berhad, kira-kira 50 sen bagi setiap emel.

Pendedahan itu dibuat hanya dua hari selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menulis di Twitternya bahawa Emel 1Malaysia adalah projek swasta dan tidak membabitkan wang kerajaan, serta dibuat secara sukarela.

"Ia menggelikan hati mengenai cara Najib and pegawai Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) menyusun lapisan-lapisan untuk mengelirukan serta kenyataan-kenyataan yang bercanggah, dalam satu percubaan untuk menyembunyikan kegagalan Projek e-mel Malaysia'," katanya.

"Pertama, PEMANDU terpaksa bersusah payah menyunting huraian projek itu - daripada satu 'inisiatif kerajaan' kepada satu 'initiatif sektor swasta' - walaupun hakikatnya Tricubes telah mengumumkan di Bursa Malaysia bahawa ia telah mendapat projek emel dari Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).

NONE"Bagaimanapun, dalam satu temubual di radio dengan BFM (stesen radio perniagaan) semalam, pengarah kandungan komunikasi dan
infrastruktur, perkhidmatan bisnes NKEA, Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek mendedahkan bahawa agensi kerajaan akan membayar Tricubes Bhd untuk menggunakan pangkalan data emel 1Malaysia dari syarikat tersebut," kata Pua.

Fadhlullah Suhaimi dilaporkan berkata, beliau menjangka agensi-agensi berkenaan akan membayar Tricubes kira-kira 50 sen bagi setiap emel, yang didakwanya masih "murah daripada kos RM1 untuk percetakan, alat tulis, bayaran pos dan kos menghantar sepucuk surat."

21 April 2011

Kisah Menteri Rogol Amah akan dibongkar dan dibukukan?



DIKHABARKAN bahawa penulis kontroversi, Mutalib M.D akan menerbitkan sebuah buku terbaru berhubung Skandal Seks seorang Menteri Kabinet Malaysia dan kini masih berada di luar negara mengumpul bukti dan alibi sensasi.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada buku tersebut mencerita Skandal Seks Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Mohd Rais Yatim yang melibatkan Pembantu Rumah Tangga (PRT), Robengah, atau tokoh lain. Kisah Rais disebarkan secara meluas di Sabahkini.net sehingga Rais bertindak memfailkan saman pada 10 Februari lalu.

Kelmarin, Peguam Rais, Norhani Nordin mewakili plaintif memberitahu pemberita, pengurusan kes itu akan didengar pada 6 Mei ini, namun ketika dihubungi melalui email, Mutalib menyatakan beliau tidak mempedulikan saman yang difailkan Rais kerana tidak mahu mengganggu siasatan polis dan menyalahgunakan prosiding mahkamah.

“Beban bukti terletak pada Rais kerana beliau harus membuktikan kepada mahkamah bahawa beliau tidak merogol Robengah sebagaimana yang didakwa Robengah kepada Koresponden Jakarta Post, Migrant Care dan Tenaganita. Saya hanya melaporkan apa yang dinyatakan oleh mangsa dan keluarganya dan rakyat Malaysia yang mahukan kebenaran. Apakah Rais mahu menembak pembawa berita?,” tanya Mutalib dalam emailnya.

Mutalib turut menolak dakwaan Rais sebelum ini bahawa pihak pembangkang sengaja mahu menjatuhkannya melalui artikel fitnah kerana beliau adalah Ahli UMNO di Parlimen Silam dan Rocky Bru adalah pemimpin akhbar Pro-Kerajaan

1Melayu, 1Bumi: Pemimpin Pakatan mahu Najib tindak ke atas Utusan

Sebelum anda membaca artikel ini, adakah nanti akan ada pula email 1Melayu, Kemeja 1Melayu, Air Mineral 1 Melayu, Tupperware 1Melayu dan Burger 1Melayu. Ini adalah cara UMNO untuk mengekalkan kuasa supaya boleh meneruskan kesinambungan rasuah dan menipu rakyat...UMNO...1Melayu, Rasuah 1Melayu, Rompak 1Melayu, Penipu 1Melayu etc lah.

 Dipetik dari Malaysianinsider.

KUALA LUMPUR, April 20 – Wakil rakyat-wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia yang cuba mewujudkan ketegangan kaum dengan mencabar gagasan 1 Malaysia yang bersifat inklusif. Hari ini, Utusan Maaysia meminta pemilik akhbar itu supaya mengadakan gerakan yang boleh dikenali sebagai “1Melayu, 1Bumi” melibatkan kesemua parti Melayu sambil mendakwa DAP mahu menggulingkan kerajaan pimpinan Melayu.
Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar) berkata, tulisan terbaru Utusan Malaysia yang bersifat “antinasional” membuktikan yang gagasan 1 Malaysia bukan satu kempen yang bertujuan bina negara yang serius, tetapi hanya bertujuan memancing undi melibatkan “Kemeja 1 Malaysia, Tupperware 1 Malaysia, Air Galian  1 Malaysia, Burger 1 Malaysia, akaun e-mel 1M dan lain-lain yang memburu keuntungan menggunakan 1M.”

Kata beliau, dalam membuat gesaan antikebangsaan yang tidak bertanggungjawab, Utusan Malaysia sebenarnya meletakkan Najib dalam ujian sama ada beliau bersedia untuk mengambil tindakan ke atas Utusan dan mereka secara terbuka mencabar dasar 1 Malaysia. “... atau beliau seorang Presiden Umno yang tiada kawalan sepenuhnya ke atas Umno,” kata Lim dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini. Dalam tulisan ruangan Cuit hari ini, Penolong Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan berkata, DAP telah berjaya menjadi parti Cina yang telah menyatupadukan orang Cina. Katanya, hanya kuasa mutlak politik yang belum dikuasai sepenuhnya oleh orang Cina tetapi yang lain “semua sudah.”

“Kini DAP membawa slogan yang cukup hebat di kalangan masyarakat mereka iaitu Undi untuk Ubah, Enough is Enough (Cukuplah) dan Selamatkan Malaysia,” katanya. Dia berkata slogan itu sebenarnya bukan ditujukan kepada orang lain, tapi khususnya kepada orang Cina. “Terpapar megah di dada baju penyokong dan calon DAP dalam pilihan raya Sarawak supaya diubah kepimpinan Melayu Malaysia ini,” katanya lagi. Katanya, pilihan raya umum ke-13 akan digunakan sepenuhnya untuk menyatukan kuasa mereka. Kata Zaini, “sebaliknya apa yang orang Melayu buat? Tiada apa-apa. Mereka ialah satu bangsa yang cukup selesa, komplesen, alpa dan tidak peduli. Malah pemikiran mereka cukup bercelaru.” Dia seterusnya berkata, pada pandangannya Umno harus melancarkan gelombang perpaduan bangsa “1Melayu, 1Bumi.”

“Lancarkan segera 1Melayu, 1Bumi dalam lingkungan UMNO dan parti-parti Melayu yang lain,” katanya lagi. Dalam ulasannya kata Lim, ruangan yang dibawa Utusan Malaysia adalah sesuatu yang tidak bertanggungawajab, yang hanya mahu memecahbelahkan rakyat pelbagai kaum dengan “pembohongan, fitnah dan kepalsuan.” “Ini adalah politik lama perkauman yang mesti memberi laluan kepada politik Malaysia, yang bersifat multirasialisme (sekarang),” kata ahli Parlimen ini. Kata beliau, DAP tidak pernah bertindak sebagai sebuah parti politik bagi kaum Cina, sebaliknya ia adalah bagi semua rakyat Malaysia. Malah kata beliau, ia juga merupakan parti politik Pan-Malaysia yang meluaskan sayapnya bukan sahaja di Semenanjung, tetapi juga di Sabah dan Sarawak.

Kata Lim, kejayaan DAP pada pilihan raya negeri Sarawak minggu lalu merupakan hasil kerja keras politik selama 33 tahun bagi rakyat Malaysia dan juga Sarawak, yang percaya pada keadilan dan masyarakat yang saksama. Sehubungan itu, beliau juga mencabar parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) menyatakan pandangan mereka dalam isu terbaru ini. Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat, Khalid Samad sealiran dengan pandangan Lim sambil berkata, editor Utusan Malaysia itu seharusnya dicaj di bawah Akta Hasutan. “Mereka harus dikenakan tuduhan di bawah perkara-perkara berkaitan hasutan, mencetuskan ketegangan kaum,” katanya lagi.

“Hakikatnya, apa yang dikatakan oleh mereka adalah salah belaka. DAP berjuang bukan hanya untuk satu kaum sahaja, mereka berjuang untuk sebuah kerajaan yang adil dan telus,” kata Ahli Parlimen Shah Alam ini kepada The Malaysian Insider. Yang Dipertua PAS Shah Alam itu juga mendakwa Utusan Malaysia dihantui dengan isu-isu bertunjangkan kaum dan kebimbangan bahawa masyarakat Cina akan menggulingkan kerajaan didominasi Melayu adalah sebahagian daripada “propaganda” Umno untuk kekal berkuasa. Naib Presiden PKR Chua Tian Chang pula memberitahu, tulisan Utusan Malaysia hari ini sekali lagi menunjukkan bahawa ia tidak boleh menyesuaikan diri dengan fenomena masyarakat “pelbagai kaum.” “Ini cara bagaimana mereka hendak menggambarkan setiap perkara... setiap satu adalah konspirasi besar menentang Umno. “Ia hanya helah untuk kekal berkuasa,” kata Ahli Parlimen Batu ini

Gaduh: Polis ambil keterangan 23 pelajar Seksyen 25 Shah Alam

April 20, 2011
SHAH ALAM, 20 April – Polis mengambil keterangan daripada 23 pelajar lelaki sebuah sekolah menengah di Seksyen 25 di sini hari ini selepas terbabit dalam satu pergaduhan. Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Zahedi Ayob dipetik Bernama Online berkata, pergaduhan antara pelajar Tingkatan Empat dan Lima itu dapat dileraikan oleh guru sebelum pelajar terbabit dikumpulkan dalam bilik kaunseling sementara menunggu ketibaan polis.

Bagaimanapun pelajar terbabit dibenarkan pulang selepas polis mengambil keterangan daripada mereka di Balai Polis Seksyen 15 untuk menyiasat punca sebenar kejadian. Zahedi berkata demikian elepas menghadiri Majlis Anugerah Sukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Selangor 2010 di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini. Katanya, polis akan berbincang dengan pengurusan sekolah berkenaan bagi mengadakan sesi kaunseling terhadap pelajar-pelajar itu.

Tahniah Raja Petra!

Kalau belum baca Akaun Bersumpah tersebut carilah di internet (google) jangan jadi katak bawah tempurung seperti penyokong dan pemimpin BN yang tahu angguk sahaja tanpat berfikir panjang.

By Changing our Mindset
Beberapa minggu lepas Raja Petra (RPK) memulakan serangan ke atas Deepak in Malaysia-today.net. Memang menarik perhatian ramai apabila isu yg sudah 3 tahun dilupakan oleh Melayu yang mudah lupa ini dibangkitkan semula. Sebagai pembaca tetap saya tertanya-tanya "apa agenda RPK kali ini? Kenapa sekarang?" Tapi saya yakin RPK ada agendanya tersendiri. Kita semua tahu siapa dia Deepak mengikut cerita RPK. Itu sahaja yang kita tahu tidak lebih daripada apa yang RPK telah bocorkan kepada sebahagian rakyat kerana sebahagian lagi rakyat tidak berminat untuk tahu dan rela hidung mereka ditarik ke hulu ke hilir sedangkan Allah anugerahkan akal (bukan otak) untuk berfikir.

Sedarkah kita, apabila Deepak sudah 'tak boleh tahan' beliau terpaksa keluar dari persembunyiannya untuk membela dirinya kerana bisnesnya mula terjejas. Sejak 3 tahun lepas semua orang kenal nama Deepak tapi tak tahu betapa hensemnya mamat saudagar karpet ini. Kini selepas Deepak muncul membela diri, satu Malaya sudah kenal dan tahu rupa Deepak. Kalau jalan-jalan kat KL terserempak Deepak, orang sudah boleh mengumpat " itulah Deepak yang dituduh bayar Bala tu!". Faham sekarang? Akibat daripada serangan RPK terhadap Deepak, kini beliau telah dikenali umum dan tidak boleh lagi bersembunyi dan hidup low-profile. RPK sudah menang 1-0 mengalahkan Deepak!

TV3

Bila temubual RPK di TV3 disiarkan ramai penyokong PR menjerit mengatakan RPK sudah berpaling tadah. Alangkah singkatnya akal mereka. Kalau hendak berjuang kena cerdik dan gunakan akal bukan ikut kata hati seperti pemimpin dan penyokong BN yang minda mereka sudah tertutup akibat termakan budi yagn tak seberapa.
Dulu bila ada katak melompat ke BN, kita kata biarkan mereka lompat kita tak perlu orang seperti ini di dalam parti. Tapi bila kini penyokong PR sendiri menjerit kata RPK dah berpaling tadah rasanya perlukah orang yang singkat akal seperti ini di dalam parti? Atau mungkin penyokong PR ini sendiri tidak pernah membaca Akuan Bersumpah yang dibuat 3 tahun lepas? Cuma menyokong membabi buat kerana taksub dengan Anwar Ibrahim? Jika benar, alangkah sedihnya! Kalau belum baca Akaun Bersumpah tersebut carilah di internet (google) jangan jadi katak bawah tempurung seperti penyokong dan pemimpin BN yang tahu angguk sahaja tanpat berfikir panjang.


Saya percaya terdapat beratus ribu lagi penyokong PR yang belum pernah membaca Buku Jingga PR. Apatah lagi mengetahui apa dia janji-janji PR dalam Program 100 Hari Pakatan Rakyat. Macam mana nak berjuang kalau dasar perjuangan pun tak ingin nak ambil tahu? Samalah taraf kita dengan penyokong-penyokong BN yang main angguk saja asal dapat habuan. Jika kita mahu mengubah kerajaan, kita sendiri perlu berubah! Jika kita mahu merubah Malaysia menjadi lebih baik, kita sendiri perlu lebih dulu berubah! Jangan sekadar berjanji AKAN berubah seperti yang tertera dia poster-poster BN, kerana rakyat dah lali dengan janji-janji manismu BN!. Takkan kita nak PR setaraf dengan BN? Kita perlu jadi lebih baik! Jadi berubah sekarang!

Jika pun kita ada ramai strategis dalam PR tapi strategi ini tidak dilaksanakan oleh akar umbi maka hasilnya kekal di takuk lama. Sedarkah anda RPK konsisten dalam artikel-artikelnya. Seorang teman berkata kepada saya selepas RPK muncul di TV3, "Apalah Raja Petra tu, dulu kata lain, sekarang kata lain". Saya jawab,"Kau baca tak Akaun Bersumpah tu? Sama je apa yang dicakapkan di TV3 dengan apa yang ditulis dalam Akuan Bersumpah tu dulu". Kawan saya bertanya, " Ye ke?". Beliau seorang yang non-partisan.

Apa yang ingin saya buktikan disini adalah, ramai sekadar mengikut dan menyokong, mendengar cerita orang dan percaya, tetapi tidak rajin menyelidik mana yang benar mana yang palsu. Kita lebih suka melayan Facebook untuk seronok-seronok daripada meluang masa di internet untuk mencari fakta yang boleh membantu kita memperbaiki negara kita Malaysia. Inilah yang terjadi kepada penyokong-penyokong BN, mereka disuapkan oleh berita palsu atau pun berat sebelah dan mereka menilai tanpa fakta yang cukup. Mereka percaya 100% apa yang media arus perdana sampaikan. Kenapa? Kerana mereka malas menyelidik! Berdasar fakta yang sedikit ini mereka mula berceramah tanpa mengetahui bahawa apa yang mereka jeritkan itu adalah telur separuh masak!

1Malaysia email: Tricubes Berhad dimiliki secara tidak langsung adik Najib

Syarikat Tricubes Berhad yang diberikan kontrak 1Malaysia email bernilai RM50 juta kini berdepan dengan masalah kewangan, dan disenaraikan Bursa Malaysia sebagai status GN3.  Seandainya syarikat ini gagal mengetengahkan program menstruktur semula kewangannya pada hujung Oktober 2011, maka ia mungkin berdepan dengan nasib untuk ditarik dari penyenaraian (delist). Apa yang menarik, pemegang saham kedua terbesar Tricubes Berhad adalah Commerce Technology Ventures Sdn Bhd, iaitu Private Equity Fund yang ditubuhkan Bank Negara bersama Commerce Group (atau Bumiputra-Commerce Holdings Berhad Group).

Commerce Group atau Bumiputra-Commerce Holdings Berhad Group kini telah dinamakan sebagai CIMB Group, diterajui oleh adik Perdana Menteri Najib Razak, iaitu Nazir Razak (gambar kanan).  Nazir Razak adalah Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Group.

Semalam, Perdana Menteri mengumumkan bahawa kerajaan telah memberikan satu projek baru bernilai RM50 juta kepada Tricubes Bhd untuk mendirikan satu laman internet, dan setiap warga negara berumur 18 tahun ke atas akan dibuka satu akaun email - "1Malaysia email" untuk kegunaan rasmi; sementara mendirikan pusat perkhidmatan e-kerajaan, termasuk laman sosial, pembayaran hutang melalui internet dan sebagainya.

Namun demikian, menurut maklumat Bursa Malaysia, Tricubes telah disenaraikan sebagai status BN3 dan perlu mengetengahkan program penstrukturan kewangan, atau berdepan dengan nasib "delist". Dalam satu kenyataan Tricubes pada 29 Oktober 2010, lantaran daripada kebimbangan oleh juruaudit terhadap laporan kewangan Tricubes sehingga 31 Mac 2010, ditambah pula shareholders' equity yang lebih rendah daripada 50% modal sehingga Jun 2010, maka ia telah melanggar peraturan penyenaraian, lantas dimasukkan ke adalam status GN3.
Selain itu, menurut laporan kewangan 2010 Tricubes, syarikat ini telah mengalami kerugian bersih sebanyak RM3.35 juta (RM3,346,752).  Meskipun Tricubes memohon agar Bursa Malaysia mengecualikan dirinya daripada peraturan GN3, namun Bursa Malaysia enggan meluluskan permintaannya. Menurut peraturan GN3 di Bursa Malaysia, Tricubes perlu mengemukakan satu rancangan penstrukturan semula kewangannya dalam tempoh 12 bulan, bermula 29 Oktober 2010 (tarikh dimasukkan ke status GN3).  Malah, rancangan tersebut perlu diluluskan Bursa, malah dilantik penajanya dalam masa tiga bulan, dan menghabiskan program penstrukturan semula dalam masa enam bulan selepas diluluskan Bursa.

Jikalau Tricubes gagal mematuhi mana-mana peraturan, maka Bursa Malaysia boleh menghentikan sementara jual-beli saham syarikatnya, dan kemudian menarik penyenaraiannya (delist).
Menurut kenyataan terbaru Tricubes pada 1 April 2011, tiada perkembangan yang besar dalam rancangan penstrukturan semula kewangan syarikat tersebut.  Menurut had tempoh, Tricubes harus menghantar laporan penstrukturan kewangannya sebelum 29 Oktober 2011, dan mendapat kelulusan daripada Bursa Malaysia - untuk mengelakkan dirinya daripada ditarik penyenaraiannya (delist).
Sebagaimana yang diketahui, Tricubes cuba membida 32.2% saham Pos Malaysia daripada Khazanah Nasional Berhad, tetapi gagal.
Pada saat-saat yang genting ini, Najib membawa cahaya harapan kepada penstrukturan semula kewangan Tricubes apabila mengumumkan pemberian projek 1Malaysia email bernilai RM50 juta kepadanya.  Berikutan kontrak ini, Tricubes mungkin sempat untuk mengemukakan rancangan penstrukturan kewangannya sebelum hujung Oktober.
Apa yang dipertikaikan, PEMANDU yang mendakwa diri mengutamakan meritokrasi dan ketelusan itu, melantik sebuah syarikat yang berdepan dengan masalah kewangan untuk melaksanakan projek kerajaan ini. Menurut maklumat rasmi, pemegang saham kedua terbesar Tricubes adalah Commerce Technology Ventures, ditubuhkan pada Julai 2000, dengan fungsi utamanya membekalkan modal untuk pembangunan teknologi.  Sehingga hari ini, syarikat ini telah melabur di 22 buah syarikat, termasuk 10 buah syarikat telekomunikasi, enam syarikat advanced manufacturing, lima syarikat life science dan satu lain-lain.
Modal Commerce Technology Ventures dikendalikan CAV Private Equity Management Sdn Bhd, syarikat ini adalah salah satu syarikat di bawah CIMB Group.  Menurut laporan kewangan Tricubes 2010, Commerce Technology Ventures merupakan pemegang saham kedua terbesar yang memegang 15.63% saham.  Pemegang saham terbesar Tricubes adalah Khairun bin Zainal Mokhtar - selain memiliki 15.72% saham secara langsung, juga memiliki 14.17% saham melalui Ambank.

Ex-top cop, banker linked to Tricubes - Patut lah dapat projek nih..

Seperti yang dijangkakan.

An obscure, ailing IT company gets a new lease of life with the award of a RM50 million project to operate the 1Malaysia e-mail project.
(Free Malaysia Today) - A former top police officer and a prominent banker are linked to a little-known IT company, Tricubes Bhd, which has been awarded the RM50 million to operate 1Malaysia e-mail project. Former CID chief and Prisons Department director-general Zaman Khan is a non-independent and non-executive director of Tricubes Bhd. CIMB is one of Tricubes Group’s principal bankers. Nazir Razak is the CIMB Group chief executive officer.

Prime Minister Najib Tun Razak, who unveiled the venture yesterday, said that the project would allow direct communications between the public and the government. Its main aim is to enhance the delivery of government services to consumers and businesses alike. It will be opened to all Malaysians aged 18 and above.

According to Tricubes website, the company is made up of Tricubes Computers Sdn Bhd, Tricubes NCR JV Sdn Bhd Tam Tam Asia Sdn Bhd, Tricubes Engineering Sdn Bhd and Tricubes Transport Technologies. It also has 25% stake in GMPC Corp and 40% interest in Tricubes Suria. Its chief executive officer, Khairul Zainal Mokhtar, has 31% stake. According to Malaysian Science and Technology Information Centre, Commerce Technology Ventures Sdn Bhd owns a 15.63% stake in Tricubes. Commerce Technology Ventures, a private equity fund, was established with the Bank of Commerce Group or Bumiputra-Commerce Holdings Bhd Group now known as CIMB Group.

Material uncertainties
Commerce Technology Ventures, in partnership with Bank Negara and the Commerce Group, is involved in promoting and developing technology financing in Malaysia. The company is managed by CAV Private Equity Management Sdn Bhd, a member of the Commerce Asset Holding Bhd group of companies. Blogger Anil Netto in a blog entry wrote that external auditors stated in their report that the “group (Tricubes and its subsidiaries) incurred a net loss of RM3,346,752 and the company recorded a net profit of RM653,582 for financial year ended March 31, 2010.

“As of that date, the group and the company’s accumulated losses amounted to RM16,520,722 and RM4,938,227 respectively. These conditions indicate the existence of material uncertainties which may cast doubt on the group and the company’s ability to continue as a going concern,” the report said. “The ability of the group and of the company to continue as a going concern depends upon the securing of viable contracts and continued support of bankers, creditors and shareholders.”

20 April 2011

Tricubes lancar khidmat akaun myemail.my

Tricubes is financially troubled. Tapi boleh pula dapat projek myemail. Akhi, dont use this facility, ever

KUALA LUMPUR, 20 April – Tricubes Berhad, pemaju penyelesaian internet perkhidmatan kerajaan RM50 juta yang diumumkan semalam tetapi berhadapan dengan kritikan pelbagai pihak, melancarkan perkhidmatan “Citizen Inbox” – myemail.my hari ini. Semalam, kerajaan berkata perkhidmatan itu diadakan atas prinsip sukarela di mana rakyat tidak diwajibkan dan tiada wang awam akan digunakan untuk membiayai projek tersebut. Tricubes menggunakan platform Windows Live bagi perkhidmatan e-mel, yang akan menawarkan ruang peti mel 25GB. Malah perkhidmatan itun juga membolehkan pengguna mewujudkan dokumen produk-produk Microsoft Office products.

Firma itu berkata perkhidmatan e-mel tersebut akan membolehkan rakyat Malaysia secara langsung berkomunikasi dengan pemimpin-pemimpin kerajaan dan menerima maklum balas secara langsung daripada mereka. Maklumat diperoleh menerusi laman webnya berkata, pendaftaran ujian peringkat ‘beta’ akan bermula akhir bulan ini.“myemail adalah perkhidmatan penghantaran mesej e-mel yang terbuka kepada kesemua rakyat Malaysia. Jika anda seorang rakyat Malaysia, maka anda layak mendapatkan akaun myemail,” katanya

E-mel 1 Malaysia: Putrajaya kata sukarela, tapi KPI rakyat guna 100 peratus

Macam ni ke leader...Flip Flop.

KUALA LUMPUR, 20 April — Beberapa firma telah dijemput untuk mengambil bahagian dalam bidaan projek e-mel 1 Malaysia November lalu dan mendemonstrasi persekitaran seratus peratus penyertaan - sekali gus bertentangan dengan kenyataan pentadbiran Najib bahawa penerimaan akaun itu bukan sesuatu yang wajib.
The Malaysian Insider difahamkan indeks petunjuk prestasi utama (KPI) bagi projek itu ialah 50 peratus bagi mereka yang mencapai usia 18 tahun dan ke atas pada 2012 dan ia akan meningkat sehingga seratus peratus menjelang 2015.
Firma yang memperoleh bidaan juga perlu menunjukkan bagaimana pihaknya boleh mencapai 50 peratus pemegang akaun e-mel menggunakan Perkhidmatan Nilai Tambah seperti pembayaran bil atas talian dan pencapaian rekod awam menjelang 2020, demikian menurut satu dokumen diperoleh The Malaysian Insider.
Bagaimanapun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang semalam mengumumkan projek itu awal pagi ini menjelaskan bahawa akaun itu hanya akan dilaksanakan atas dasar sukarela.
“Sebelum saya tidur, biar saya jelaskan bahawa E-mel 1 Malaysia adalah projek sektor swasta. Tiada wang awam akan terlibat dan keseluruhannya adalah sukarela,” tulis perdana menteri dalam mesej Twitter sekitar 12.31pagi tadi.
Penjelasan ringkas beliau muncul beberapa jam selepas kenyataan Pemandu, yang turut disebarkan menerusi Twitter untuk meredakan rasa tidak puas hati pelbagai pihak mengenai perkhidmatan terbaru ini.
Petang semalam, kerajaan menjelaskan bahawa ia tidak membiaya projek akaun e-mel 1 Malaysia bagi mereka yang berusia 18 tahun dan ke atas, malah ia juga bukan sesuatu yang diwajibkan kepada rakyat negara ini.
“Alamat e-mel 1Msia bukan wajib bagi kesemua rakyat Malaysia. E-mel 1 Msia adalah inisiatif diterajui swasta, oleh Tricubes (Berhad), dengan pelaburan daripada syarikat dan bukannya kerajaan,” kata Pemandu menerusi mesej Twitter etp_roadmap.
Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek, Pengarah Kandungan Komunikasi dan Infrastruktur, Perkhidmatan Bisnes NKEA berkata, akaun e-mel, sebahagian daripada penyelesaian digital RM50 juta bagi perkhidmatan-perkhidmatan kerajaan akan membolehkan mereka yang berminat memiliki satu alamat yang boleh divalidasi bagi memastikan transaksi yang selamat dengan agensi-agensi kerajaan.
Penjelasan Pemandu juga menimbulkan persoalan mengenai aliran hasil Tricubes dan sama ada rakyat Malaysia akan merasakan perlu untuk menandatangani alamat e-mel 1 Malaysia.
Pembangkang dan ramai rakyat Malaysia memperlekehkan usaha itu atas alasan dana bagi tujuan itu seharusnya digunakan bagi perkara-perkara membantu mereka yang sangat memerlukan sokongan.
Perkhidmatan e-mel 1 Malaysia adalah sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi Najib untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.
Kedua-dua penjelasan itu bercanggah dengan kenyataan Tricubes kepada Bursa Malaysia pada 4 April lalu di mana syarikat teknologi maklumat itu memaklumkan bahawa ia telah dianugerahkan projek berkenaan oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu).
“Lembaga Pengarah Tricubes ingin memaklumkan bahawa Syarikat (ini) pada 4 April 2011 telah menerima pelantikan oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) menerusi surat bertarikh 29 Mac 2011 untuk melaksanakan Projek E-mel 1 Malaysia.
“Tricubes akan menyertai perjanjian tetap dengan kerajaan Malaysia untuk memuktamadkan terma-terma dan syarat-syarat pelantikan. Pengumuman ini bertarikh 4 April 2011,” katanya kepada Bursa Malaysia awal bulan ini.
Bagaimanapun kenyataan itu tidak menjelaskan butiran pembiayaan atau bayaran bagi projek tersebut.
Garis panduan dikeluarkan oleh Mampu dan ditunjukkan kepada The Malaysian Insider menunjukkan projek e-mel 1 Malaysia di bawah inisiatif e-kerajaan “adalah bagi rakyat (Malaysia) berusia 18 tahun ke atas, akan dibekalkan akaun e-mel rasmi yang unik dan ID.”
“Ia akan menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan nilai tambah seperti pembayaran bil atas talian, carian rekod awam dan lain-lain,” katanya lagi.
Mampu dikatakan telah meminta supaya kesemua lima syarikat yang membida supaya menunjukkan model bisnes menyediakan akaun e-mel kepada 16 juta penduduk yang berusia 18 tahun dan ke atas, membabitkan transaksi atas talian yang jumlahlah mencecah beberapa trilion.
Malah Mampu juga mahu syarikat-syarikat terbabit memastikan penggunaan Perkhidmatan Nilai Tambah adalah 15 peratus bagi kesemua pengguna berdaftar pada 2012, 30 peratus tiga tahun kemudian dan 50 peratus menjelang 2020.
Dalam kenyataan yang dikeluarkan malam tadi, Ketua Eksekutif Tricubes, Khairun Zainal Mokhtar mengulangi bahawa “projek e-mel 1 Malaysia adalah inisiatif pembiayaan swasta dan oleh itu, ia digerakkan oleh sektor swasta.”
Katanya, projek itu akan menawarkan “perkhidmatan-perkhidmatan e-kerajaan yang berpusat seperti pemakluman atas talian dan penyata bil digital daripada agensi-agensi kerajaan.”
“Sementara buat masa sekarang, kami tidak dapat mendedahkan kesemua  butiran model bisnes kami bagi projek e-mel 1 Malaysia sekarang memandangkan syarikat ini disenaraikan di Bursa Malaysia, Tricubes telah menggariskan strategi-strategi utama untuk memastikan daya maju komersial termasuk pengiklanan dan transaksi e-perkhidmatan masa depan.
“Ujian persendirian sedang dilaksanakan sementara kami bersedia ke arah persediaan sistem (keseluruhannya),” kata Khairun.
Bagaimanapun kenyataan beliau tidak menyentuh soal status syarikat itu, yang berhadapan masalah pematuhan peraturan kewangan dan kemungkinan dibatalkan penyenaraian, yang menjadi perhatian Bursa Malaysia.

18 April 2011

Pendakwaan keatas trio datuk T : anda pasti dikecewakan

Hari ini heboh orang ramai memperkatakan bahawa Trio Datuk T akan didakwa kerana mengedar video aksi seks tiruan membabitkan kononnya DSAI. baca sini.

Ramai yang bergembira dengan berita ini dimana kertas siasatan Polis telah diserahkan kepada Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

MALANG nya entah mengapa penulis semacam telah terasa berdetup detap dalam hati bahawa ... apa pun keputusannya nanti ... anda pasti kecewa. Drama ini nampaknya masih panjang.

17 April 2011

Keputusan di Senadin wajar di selesaikan di mahkamah

Keengganan para pegawai SPR untuk mengira semula undi di kawasan Senadin ternyata mengukuhkan lagi dakwaan ramai bahawa Suruhanjaya Pilihanraya bertindak demi kepentingan Barisan Nasional. 

Peraturan SPR jelas meninunjukkan bahawa parti yang bertanding dan tewas dengan majoriti yang terlalu sedikit layak mengikut akta pilihanraya untuk meminta pengiraan undi semua di pusat penjumlahan.

Namun calon Parti Keadilan Rakyat, Dr Michael yang tewas dengan majoriti yang tipis iaitu 58 undi sahaja di Senadin tidak dilayan permintaannya dan SPR enggan mengira semula tanpa memberi alasan yang munasabah.

Para peguam Pakatan Rakyat patut bersedia secepat mungkin untuk membantah melalui petisyen pilihanraya berikutan keengganan para pegawai SPR tersebut.
Biar mahkamah memutuskan nya.

Sarawak no longer BN 'fixed deposit'

Pakatan Rakyat succeeded in making major inroads in Sarawak, doubling its representation in the state legislative assembly and severely crippling the state BN second-largest component party, the Sarawak United People's Party (SUPP). A major urban revolt against Chief Minister Abdul Taib Mahmud nearly wiped out SUPP in the cities and sent numerous party strongmen to stunning defeats by DAP's stable of new faces.

The biggest shock, however, came through a surprise win by PKR in Krian, who fielded a virtual unknown against a Sarawak People's Democratic Party junior minister. Another major surprise came in form of a win by Independent candidate George Lagong, who beat PRS' new face Stanley Nyitar @ Unya Anak Malan in a four-corner contest.

PKR also scored a major symbolic victory in Ba'Kelalan, where the party's state chief Baru Bian scraped through to win with just 473 votes to mark the party's first triumph in Sarawak's interiors. There is however no doubt that the biggest victors of the polls is DAP which won 12 out of 15 seats contested.

NONEThe biggest casualties at the hands of DAP was SUPP president Dr George Chan, who was unseated in Piasau by a greenhorn, after serving as the state assemblyperson there for seven terms. Chan's defeat comes after record crowd attendance at DAP ceramah in the constituency of Piasau and Pujut, which also fell to DAP. PKR was however unable to unseat SUPP in Senadin, losing by just 58 votes. The results however underscore growing disenchantment with the SUPP, who are long seen as Taib's loyalists and henchmen.

One SUPP strongman escape purge

The wave of discontent against SUPP was also helped DAP make further inroads in the Sarikei area, with heavyweight David Teng, the SUPP treasurer, succumbing to a DAP unknown. DAP also managed to retain hold of its Meradong seat here. Strangely, SUPP deputy secretary-general Wong Soon Koh escaped the purge, holding on to his Bawang Assan seat. His comrades who contested in the Sibu area all perished.

SUPP lost its Pelawan and Dudong seat while failing to unseat DAP in the Bukit Assek. Up north in Bintulu, DAP managed to hang on to its Kidurong seat. In Kuching, five SUPP candidates – dubbed the SUPP's 'Five Kuching Tigers' – had their roar virtually ignored during the campaign by DAP and PKR, routing them in the process.

NONENot only did DAP manage to defend the Pending and Kota Sentosa seats with increased majorities, the party also sent Padungan incumbent Dominique Ng (right), who stood as an Independent, crashing to a humiliating defeat, losing his deposit in the process.

For the Batu Lintang seat, PKR trounced the SUPP candidate Sih Hua Tong, an aide to Taib, nearly doubling the majority obtained by DAP in the same seat in the 2006 polls. DAP also wrested Batu Kawah seat, a semi-rural seat south of Kuching, which is considered a BN stronghold.

BN firmly in control of rural vote


In total, SUPP lost six of its seats while SPDP lost two and PRS one. As such, PRS is now the second biggest party replacing SUPP. Tellingly, BN is still firmly in control of the Malay-Melanau vote with PBB winning all 35 seats contested, which a cursory look indicates that they won with an increased majority. PAS was routed in all five seats in contested in and a preliminary analysis shows that it is unable to make an impact among Malay-Melanau voters.

NONEDespite failing to achieve the two-thirds majority target, DAP supremo Lim Kit Siang said that the polls proven that BN is not infallible.

It is a setback for (prime minister) Najib (Abdul Razak). Sarawak is no longer fix deposit. It will have far reaching implications for the general elections,” he told reporters after the results were announced.

The immediate question now is how the results would affect Taib's position. While he may have most of the urban vote, the the rural voters, who make up the majority are still solidly behind him.

BN kekal majoriti 2/3 tapi hilang 8 kerusi

Keputusan keseluruhannya, BN memenangi 55 kerusi, DAP (12), PKR (3) dan Bebas (1). Keputusan itu menunjukkan BN kehilangan lapan kerusi, berbanding 63 kerusi yang dimenanginya pada 2006. 

DAP menambah enam kerusi kepada 12 kerusi, manakala PKR juga menambah satu kerusi menjadi tiga. DAP dan PKR juga menyapu bersih semua lima kerusi di Kuching. Jumlah pemilih keluar mengundi ialah 70 peratus. Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), BN mendapat undi terbanyak dengan 372,379 undi, diikuti DAP (134,847), Snap (15,663), PKR (117,100), PAS (9,719), PCM (2,895) dan Bebas (20,064).
Manakala seramai 71 calon telah hilang wang deposit. 

16 April 2011

Updates 8.36pm

LAPORAN LANGSUNG
    8.26pm: Keputusan rasmi
     N063: PIASAU: SARAWAK: 16,600
   
    1. LING SIE KIONG (DAP)...........................5,998
    2. Tan Sri Dr George Chan (BN-SUPP)...............4,408
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................10,479
    Peratus/Percentage...............................63.13%
    Undi rosak/Spoilt votes..............................73
    Majoriti/Majority.................................1,590
   
    Penyandang/Incumbent: Tan Sri Dr George Chan (BN-SUPP)
    Undi diperolehi/Votes polled: 6,573
    Majoriti/Majority: 3,918
  8.26pm: Keputusan rasmi
    N018: TEBEDU: SARAWAK: 12,497
   
    1. Kipli bin Ale (Bebas)...........................260
    2. DATUK SERI MICHAEL MANYIN AK JAWONG (BN-PBB)..6,196
    3. Christopher ak Kiyui (PKR)....................2,130
    4. Anthony ak Nais (SNAP)..........................468
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................9,203
    Peratus/Percentage...............................73.77%
    Undi rosak/Spoilt votes............................149
    Majoriti/Majority................................4,066
   
    Penyandang/Incumbent: Datuk Michael Manyin ak Jawong (BN-PBB)
    Undi diperolehi/Votes polled: 6,107 
    Majoriti/Majority: 4,256 

    N042: MELUAN: SARAWAK: 11,487   
   
    1. John Brian Anthony ak Jeremy Guang (PKR)......2,973
    2. WONG AK JUDAT (BN-SPDP).......................4,615
    3. Labang ak Jamba (SNAP)..........................312
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................8,019
    Peratus/Percentage...............................70.00%
    Undi rosak/Spoilt votes..........................  119
    Majoriti/Majority................................1,642
            
    Penyandang/Incumbent: Wong ak Judat (BN-SPDP)
    Undi diperolehi/Votes polled: 5,086
    Majoriti/Majority: 3,007
   
    N051: BALINGIAN: SARAWAK: 11,792
   
    1. Suriati Abdullah (PKR)..........................871
    2. TAN SRI ABDUL TAIB MAHMUD (BN-PBB)............6,210
    3. Datuk Salleh Jafaruddin (Bebas)...............1,056
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................8,253
    Peratus/Percentage...............................70.22%
    Undi rosak/Spoilt votes............................116
    Majoriti/Majority................................5,154
   
    Penyandang/Incumbent: Tan Sri Abdul Taib Mahmud (BN-PBB)
    Undi diperolehi/Votes polled: 6,393
    Majoriti/Majority: 5,726
8.25pm Sehingga ini BN memenangi 21 kerusi - PBB (14), SUPP (3), SPDP (1) dan PRS (3).
Pakatan pula menang tujuh kerusi setakat ini - DAP (4) dan PKR (3). Buat masa ini, DAP dan PKR masing-masing mendahului kiraan undi di 11 kerusi lagi.

Sarawak Live Report - So far lahhh


Won Leading
PBB  14  
SUPP  3  1
SPDP  1  
PRS  3  
.
DAP  4  5
PKR  3  6
PAS    
.
PCM    
SNAP    
IND    1

Laporan Langsung

LAPORAN LANGSUNG 
8.20pm Analisis: Paling banyak kerusi yang boleh dimenangi Pakatan Rakyat ialah 18 (12 DAP, 6 PKR). tetapi berdasarkan perkembangan semasa, jumlahnya dijangka 15 (12 DAP, 3 PKR)

Updates up to 7.54pm

BN dijangka kekal 2/3, presiden SUPP tumbang
Pengiraan undi telah bermula di pusat-pusat undi tertentu yang telam ditutup. Kecuali dinyatakan, berikut adalah keputusan tidak rasmi:

LAPORAN LANGSUNG
7.40pm: Keputusan rasmi
    N057: BELAGA: SARAWAK: 8,463
   
    1. John Bampa @ Tusau (SNAP).......................368
    2. Matthew ak Munan (Bebas).........................27
    3. Basah Kesing @ Ali Basah Kesing (PKR).........1,046
    4. Michael Jok (Bebas)..............................94
    5. Kenneth Adan Silek (Bebas)......................330
    6.LIWAN LAGANG (BN-PRS)..........................3,974
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................5,913
    Peratus/Percentage...............................69.87%
    Undi rosak/Spoilt votes.............................74
    Majoriti/Majority................................2,928
   
    Penyandang/Incumbent: Liwan Lagang (BN-PRS)
    Undi diperolehi/Votes polled: 1,855
    Majoriti/Majority: 227
    N069: BATU DANAU: SARAWAK: 7,636
   
    1. Dr Lau Liak Koi (PKR).........................1,348
    2. Lawrence Cosmas Sunang ak Simpang (SNAP)........140
    3. PALU @ PAULUS AK GUMBANG (BN-SPDP)............3,667
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................5,227
    Peratus/Percentage...............................68.45%
    Undi rosak/Spoilt votes.............................72
    Majoriti/Majority................................2,319
   
    Penyandang/Incumbent: Palu @ Paulus ak Gumbang (BN-SPDP)
    Undi diperolehi/Votes polled: 2,961
    Majoriti/Majority: 1,262
   
    N070: BA'KELALAN: SARAWAK: 6,958
   
    1. BARU BIAN (PKR)...............................2,505
    2. Willie Liau (BN-SPDP).........................2,032
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................4,574
    Peratus/Percentage...............................65.90%
    Undi rosak/Spoilt votes.............................37
    Majoriti/Majority..................................473
   
    Penyandang/Incumbent: Balang Rining (BN-SPDP)
    Undi diperolehi/Votes polled: 2,064
    Majoriti/Majority: 475
   
7.35pm: Satu lagi orang kuat SUPP Tiong Thai King, adik kepada raja balak, Hiew King, tewas di Dudong.

Beliau tewas kepada calon DAP Yap Hoi Liong DAP dengan majoriti kira-kira 200 undi.

King menerima kekalahannya itu ketika ditemui di ibupejabat SUPP di Sibu.

"Sudah kalah. Tak mahu cakap apa-apa," katanya.

Bila ditanya sama ada beliau akan meminta dilakukan pengiraan semula, beliau menjawab "No Lah".
7.34pm: Keputusan rasmi
    N056: BALEH: SARAWAK: 11,287  
   
    1.  DATUK SERI DR JAMES MASING (BN-PRS)..........5,242
    2.  Bendindang ak Manjah (PKR)...................1,344
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................6,684
    Peratus/Percentage.............................. 59.22%
    Undi rosak/Spoilt votes..............................0
    Majoriti/Majority................................3,898
   
    Penyandang/Incumbent: Datuk Seri Dr James Masing (BN-PRS)
    Undi diperolehi/Votes polled: 5,330
    Majoriti/Majority: 4,802

    N055: KATIBAS: SARAWAK: 8,542
   
    1. DATUK AMBROSE BLIKAU AK ENTURAN (BN-PBB)......3,326
    2. Toh Heng San (SNAP).............................897
    3. Munan ak Laja (PKR)...........................1,070
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................5,378
    Peratus/Percentage...............................63.18%
    Undi rosak/Spoilt votes.............................85
    Majoriti/Majority................................2,256
       
    Penyandang/Incumbent: Datuk Ambrose Blikau ak Enturan (BN-PBB)
    Undi diperolehi/Votes polled: 3,887
    Majoriti/Majority: 3,332

    N024: BETING MARO: SARAWAK: 7,868
   
    1. RAZAILI GAPOR (BN-PBB)........................3,069
    2. Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus (PAS)........2,678
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................5,808
    Peratus/Percentage...............................73.82%
    Undi rosak/Spoilt votes.............................61
    Majoriti/Majority..................................391
   
    Penyandang/Incumbent: Bolhassan Di @ Ahmad Di (BN-PBB)
    Undi diperolehi/Votes polled: 2,796
    Majoriti/Majority: 895

    N037: DARO: SARAWAK: 7,305
   
    1. MURNI SUHAILI (BN-PBB)........................3,867
    2. Jamaludin Ibrahim (PKR).........................475
    3. Muhamad Zamhari Berawi (Bebas)..................670
    4. Noh @ Muhamad Noh Bakri @ Bakeri (Bebas)........129
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................5,246
    Peratus/Percentage...............................72.07%
    Undi rosak/Spoilt votes............................105
    Majoriti/Majority................................3,197
   
    Penyandang/Incumbent: Murni Suhaili (BN-PBB)
    (Menang Tidak Bertanding/Won Unopposed)
   
    N038: JEMORENG: SARAWAK: 8,635  
  
   
    1. Asbor Abdullah (Bebas)...........................77
    2. Abdul Hafiz Noh (Bebas).......................1,579
    3. GANI @ ABU SEMAN JAHWIE (BN-PBB)..............4,505
   
    Jumlah mengundi/Votes Cast.......................6,281
    Peratus/Percentage...............................72.90%
    Undi rosak/Spoilt votes............................120
    Majoriti/Majority................................2,926
   
    Penyandang/Incumbent: Abu Seman Jahwie (BN-PBB)
    Undi diperolehi/Votes polled: 3,567
    Majoriti/Majority: 1,710
   
7.33pm: Analisis: Pakatan gagal untuk menafikan BN kemenangan majoriti dua pertiga.
Seperti yang dijangka, terdapat peralihan sokongan besar di kalangan pengundi Cina kepada pembangkang. Tetapi sokongan dari masyarakat Iban belum mencukupi untuk memboleh PKR merampas beberapa kerusi yang ditandingi di kawasan luar bandar.
7.20pm Kiraan undi: DAP jauh di hadapan di tiga kerusi majoriti pengundi Cina di Kuching:

Padungan
: DAP (9,193), BN (2,603), majoriti 6,590
Pending: DAP (8,232), BN (3,479), majoriti 4,753
Kota Sentosa: DAP (8,656), BN (5,839), majoriti 2,817
Batu Kawah: DAP (832), BN (1,398), majoriti 566

7.12pm: Di ibupejabat DAP di Sibu, dilaporkan petugas parti itu bercakap mengenai orang kuat SUPP, Tiong Thai King kalah dengan majoriti 200 undi.
7.10pm: Calon DAP bagi kerusi Piasau, Ling Sie Kiong, mula meraikan kemenangannya. Beliau mendahului dalam pengiraan undi, dan meninggalkan presiden SUPP, Tan Sri George Chan, yang mempertahankan kerusi tersebut.

RESULTS: PKR claims Ba'Kelalan, Sibu SUPP boss retains seat

6.44pm: DAP's Ling Sie Kiong could be the giant killer in this state election. After about half of the votes have been counted, he is leading SUPP boss Dr George Chan by a sizeable margin.

Ling Sie Kiong (DAP): 4,384
Dr George Chan (SUPP): 2,873
Majority: 1,511
6.30pm: Of the 15 seats contested by DAP, it is set to win 10, with three still up for grabs. It is defeated in two (Bawang Assan and Bukit Kota)

DAP is leading in Piasau, which is held by SUPP chief Dr George Chan.

DAP: 4,486
SUPP: 3,209
Majority: 1,277
Other DAP results as follows:

Kota Sentosa
SUPP: 3,408
DAP: 1,497

Majority 1,921
Postal votes has contributed to SUPP win.

Pending
DAP: 558
SUPP: 348

Majority: 210

Padungan
DAP: 2,001
SUPP: 695

Majority: 1,306

PKR cries foul over withholding of tally sheet

PKR is crying foul over the alleged withholding of polling centre tally sheets, known as Borang 14, which could open the way for manipulating election results.

Party deputy president Azmin Ali said that the due process was not fulfilled based on feedback from the party's counting agents in constituencies statewide.

He explained that election rules stipulate that the document must be signed by Election Commission officials and candidate's agents before the ballot box leaves the polling centre. According to Regulation 25 (12) (b) ii of the Elections (conduct of elections) Regulations 1981, returning officers must give a copy of the Form 14 to all counting agents.

"The counting will be witnessed by our agents. Once satisfied, EC and agents must sign the Borang 14 before the boxes are moved to ensure integrity of the polls.

"Once they hold back the document, they can always change the numbers on the forms," Azmin (right) told reporters at the PKR media centre in Jalan Satok, Kuching. Numerous rural polling centres closed far earlier than the 5pm deadline for logistical reasons and PKR scrutineers have been relaying the vote count back to their Kuching headquarters.

Good news turns bad news
Azmin claims that the authorities had instructed returning officers to withhold the documents after realising that PKR had done well in numerous rural constituencies. The Gombak MP said that they began to hear of the EC staff' members' refusal to surrender Form 14 to their agents in N14 Asajaya and N18 Tedelu and now it is starting to spread to other areas.

"It is as if there is a general order (for this)."
He claims that the BN had seen that the PKR had garnered strong results from interior areas such as Krian, Kakus and even Layar and fears that the support in the urban areas is expected to be better. "Now our agents have no access to the official tally sheets," he said. Suspicious of the EC that it views as being unfair and pro-government, Pakatan has long viewed that ballot boxes may be tampered with in transit and forged Form 14 be issued to substantiate the 'new' results.

Unofficial results

PAS kalah di kesemua kerusi yang dipertandingkan iaitu Tanjung Datu, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Beting Maro.

Latest Updates 6.17pm Live from Tawau, Sabah

6.04pm: Penang Chief Minister Lim Guan Eng says DAP appears to have retained Chinese-majorityMeradong and on course to wrest Chinese-majority Repok from SUPP (both in Sarikei), but has lost in Bukit Kota, a racially-mixed seat in Limbang which is contested by DAP for the first time.
5.46pm: According to sources, BN has retained BalingianBeting MaroBelagaSaribas, while it is leading in NgemahJepakKatibas, and Bawang Assan.
5.32pm: Campaign manager Paul Bian confirms that his lawyer brother Baru Bian has won theBa’Kelalan in his second attempt for this remote constituency which borders Indonesia’s Kalimantan.
Unofficial tally so far shows that the Sarawak PKR leader is leading with slightly over 540 votes and he is still waiting for the last polling district – which has only some 100 votes – to be counted.
5.27pm: Chief Minister Abdul Taib Mahmud is leading in his home turf of Balingian. With five polling stations counted, he has a majority of 641 votes.
He is challenged by his cousin, former deputy minister Salleh Jafaruddin, who is running as an independent, and businesswoman Suriati Abdullah from PKR.
4.50pm: PKR candidate Abang Zulkifli Abang Engkeh concedes defeat in Saribas.
“As a politician, we will continue to be in politics. This defeat will not dampen my spirit to continue the struggle,” he tells Malaysiakini at the PKR operation centre in Debak when unofficial results obtained by the party shows BN is leading with well over 1,200 majority.
This is his third try in electoral campaign and second attempt in Saribas. He was defeated in the last state polls by a tissue-thin 94-vote majority, but this time he lost by a massive margin.
“The main factor is money and the secondary factor is new candidate,” he says, referring to BN’s debutant Muhammad Razi Sitam, who replaced unpopular incumbent Wahbi Junaidi.
“Last night, many voters called me to ask for money but we don’t practice vote-buying. Although we have lost, we lost with dignity whereas BN’s victory is not genuine victory,” he says.
PKR loses in most of the polling districts, including Kampung Tuie, which has still yet to get clean water supply.
5.02pm: According to a DAP source, unofficial interim results as follows:
Meradong: 12 streams counted, DAP leads by 800
Bukit Assek: 3 streams counted, DAP leads by 26 votes.
Bawang Assan: 12 streams counted, DAP trailing 1,200 votes
Dudong: 13 streams counted, trailing 650 votes
Pelawan (no streams counted yet)
For Bawang Assan and Dudong, the streams for Chinese areas are have not been counted yet.

Recent Posts

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini