10 April 2009

Kabinet lesu, lama & gagal

catatan nurafendi zabiri, PAS Caw Taman Setia, Kaw. Kota Raja

Lesu , lama dan gagal,itulah yang boleh saya simpulkan bila melihat kabinet baru PM ke 6.
Dasarnya masih ditahap lama mengambil kenyataan Senator Datuk Raja Nong Chik bila ditemu bual oleh wartawan yang mengatakan,menjadi agenda beliau untuk menawan kembali wilayah persekutuan serta menarik semula sokongan rakyat kepada BN. Kabinet baru ini bukan ada hasrat untuk memahami denyut nadi rakyat secara ikhlas ,tetapi mempunyai agenda berpolitik.

Lesu
Tiada muka baru yang benar-benar mempunyai satu track rekod kejayaan memimpin kementerian mereka yang pernah terlantik sebelum ini.

Lama
Sirih pulang ke gagang ,atau memang tiada pilihan lain untuk meletakkan muka baru dalam Kementerian Wanita Keluarga dan Masyarakat Shahrizat dikembalikan begitu juga Kementerian Penerangan Komunikasi dan kebudayaan Rais Yatim dikembalikan ,nama kementerian mungkin ada kelainan tapi tak ubah macam kementerian muzium yang lama sahaja.

Gagal
Lihat sahaja Kementerian pelajaran yang telah gagal menepati aspirasi dan denyut nadi rakyat dibawah Hishamuddin dahulu , mangkuk-mangkuk yang ditinggalkan oleh Hishamuddin terpaksa dicuci pula oleh Timbalan perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin.Isu PPSMI yang dibuta tulikan sehingga hari ini belum selesai.

Itulah dasar utamanya mengambil kira kenyataan Nong Chik yang mengatakan agenda menawan kembali wilayah persekutuan dan mungkin negeri-negeri dibawah Pakatan Rakyat umumnya untuk menarik sokongan kepada BN.Cukuplah bagi mereka ini untuk berpolitik buatlah kerja dan buktikan kabinet ini memahami denyut nadi rakyat,walaupun Najib mengatakan bahawa cara pemerintahan "The Government Knows Best" adalah cara lama dan perlu kepada pembaharuan.

Lebih menjelaskan kepada kita dengan beliau mengembalikan muka lama seperti Rais Yatim,Shahrizat adalah seumpama bisul lama membarah kembali.Ketandusan pemimpin baru.Kepimpinan muda yang gagal seperti Hishamuddin gagal diKementerian Pelajaran dan akan mencelarukan lagi Kementerian Dalam Negeri terpaksa kerja-kerja beliau disudahkan oleh Muhyiddin.Ternyata lain dibibir Najib lain pula tindakan beliau.Najib masih lagi merasakan beliau dan kerajaan ini knows best for the rakyat walaupun mengatakan tidak akan mengunakan cara lama tersebut.

Hilang punca dan hilang pedoman untuk menerajui dan menyusun kabinet kerajaan baru beliau ini.Malaysia berada dalam keadaan amat bahaya jika kabinet Najib ini merupakan kabinet R&D ,atas sebab setiap 6 bulan secara peribadi beliau akan memantau dan merungkai apa juga halangan yang dihadapi Kementerian beliau.Nampak nya beliau tak ada kerja lain selain hovering menteri-menteri kabinet beliau.

Kalau ini beliau terpaksa amalkan, sah this kabinet is a R&D kabinet.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini