23 November 2010

Rebranding UBN

Umno-Bn kini mendapat nasihat agar berubah demi menarik undi rakyat. Bimbang dan ketakutan hilangnya kuasa dan terpaksa keluar dari Putrajaya menyebabkan serba-serbi perubahan cuba dilakukan.

Seolah-olah para pemimpin BN sendiri trauma dengan kekalahan yang berlaku pada Pru-12 menyebabkan mereka takut kepada bermacam perkara. Kini mereka takut kepada lambang dan logo mereka sendiri. Takde pertandingan mencipta logo ke? 

Logo dan warna dacing pada lambang Barisan Nasional (BN) mungkin akan berubah. Ia antara kejutan yang bakal diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Konvensyen BN, 28 November ini. "Perubahan-perubahan lain akan kita umumkan pada hari konvensyen itu. Ada sedikit perubahan dari segi logo dan warna. Saya akan umum pada hari itu," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN di Pusat Dagangan Dunia Putra.

Pemimpin BN dan Umno sendiri seolah-olah ingin keluar dari kepompong mereka. mreka hilang keyakinan. Mereka merasakan kebencian rakyat kepada BN sebagai logo yang dipangkah ketika mengundi perlu digantikan dengan lambang lain. 

Bahkan warna biru perlu ditukarkan dengan warna lain. Mungkin dirasakan sudah tidak releven. Manusia moden kini sudah tidak menggunakan dacing ketika menimbang. 

Orang menggunakan timbangan metrik yang lebih moden. Lambing dacing tidak menarik orang muda untuk memangkahnya. Apatah lagi kini lambang dacing terlalu banyak grafik kreatif di internet yang menggambarkan betapa tidak relevennya logo tersebut.

Logo dan lambang ini memainkan peranan yang besar juga. Lain siket menyebabkan orang ramai menjadi keliru. 

Manusia amat berhajat kepada bulan. Bahkan warna traffic light hijau ini sudah sinonim dengan warna Islam diseluruh dunia.

Dulu pemimpin UMNO sendiri mengarahkan untuk diubah logo dan warna Petronas kerana trauma dengan warna dan logo Pas.

Bahkan kat kenduri hari ini warna air sirap hijau lebih digemari. Orang Umno nak minum pun rasa terlekat ditengkok.

Sebenarnya mereka merasakan serba serbi tak kena. Rasulullah pernah mengingatkan kita:

“Takutlah kamu kepada Allah nescaya Allah akan menanamkan perasaan takut makhluk kepada kamu dan jika kamu takut kepada makhluk nescaya Allah akan menanamkan dalam hati kamu rasa takut kepada semua selain Allah”

Bagi pejuang Islam, kalah dan menang itu ketentuan Allah swt. Mereka menerima dengan keadaan tenang. Bagi UMNO kekalahan adalah kiamat.

Mereka tak pernah kalah. Mereka tak mahu menerima kekalahan. Sebelum berlaku mereka cuba melakukan perubahan agar dapat meraih sokongan rakyat.

Tapi ingatlah, Umno kini dihimpit kekalahan. Selagi berubah selagi cepat rebah.Macam orang nak mati. Gelisah tak tentu pasal. Serba tak kena. Ini tanda BN nak mati ! Tempoh ajal sudah dekat!

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini