18 June 2011

Promosi besar-besaran BERSIH 2.0 oleh Menteri Penerangan dan Media Arus Perdana Umno

Tanpa bukti yang kukuh Rais Yatim sengaja membuat tuduhan liar terhadap Bersih berkaitan terhadap serangan keatas berpuluh laman web kerajaan yg digodam baru-baru ini, 

Ini merupakan taktik bagi Umno dan Barisan Nasional untuk memburukkn imej Bersih yang bersungguh-sungguh berjuang bagi memastikan sistem pilihanraya yang adil tanpa sebarang campurtangan dari mana-mana pihak sama parti pemerintah mahu pun pembangkang dapat dicapai dalam Pilihanraya Umum ke13 akan datang. 

Keadaan ini menunjukkan keapada kita semua bahawa sememangnya kini BN semakin terdesak hasil kesilapan taktik oleh Umno melalui Perkasa dan pihak Polis serta Media Arus Perdana yang memberi liputan yang luar biasa dan keterlaluan hingga menyebabkan BERSIH mendapat liputan dan publisiti percuma diseluruh negara. 

Bayangkan dalan keadaan biasa untuk mempromosi BERSIH seperti yang terhidang ini sudah tentu diluar kemampuan penganjurnya. Tapi dengan menangguk diair keruh kini anggaran peserta boleh bertambah setengah kali ganda dari anggaran awal dan tidak mustahil mampu menghimpun kan setengah juta rakyat yang akan memenuhi setiap pelusok ruang diKuala Lumpur.

Sementara itu Hishamudin Husein telah memberikan amaran yang pihak Polis mempunyai kuasa untuk menangkap sesiapa di bawah ISA jika mahu. 

Itu semua orang tahu yang Polis ada kuasa untuk menangkap sesiapa di bawah ISA asalkan Menteri dalam Negeri menandatangani surat kuasa untuk menangkap sesiapa di bawah akta ISA itu. 

Persoalannya adakah semua pihak akan di tangkap atau hanya pemimpin Bersih sahaja yang akan ditangkap?

Bagi aktivis PAS, ramai ahli parti yang memang sudah lali dengan tangkapan yang dilakukan oleh Kementerian Dalam Negeri. Bukan seorang dua pemimpin parti itu diperosok kedalam tahanan. Yang selalunya selamat dan mempunyai ‘immunity’ dari tangkapan pihak Polis ini hanyalah pihak UMNO dan BN sahaja.

UMNO boleh melakukan apa sahaja kerana parti itu tetap mendapat perlindungan. 
Pemimpin-pemimpin UMNO yang rasuah sentiasa mendapat perlindungan OSA. Itulah sebabnya perjanjian-perjanjian pihak agensi kerajaaan dengan ‘concessionaire’ lebuhraya dan perjanjian diaantara IPP dengan TNB dilindungi oleh OSA. Ramai orang tahu yang perlakuan rasuah sangat besar di belakang OSA ini.

Tulisan ini ada respon kepada kenyataan Rais Yatim dalam Malaysiakini sebentar tadi

Serangan siber ke atas laman web kerajaan dan agensinya oleh kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Anonymous dipercayai ada kaitan dengan penganjuran perhimpunan aman Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) pada 9 Julai ini, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini