11 February 2012

Menjelang Pembubaran Parlimen : PR masih selesa untuk menumbangkan BN

Seperti PRU 12 yang lalu, ramalan tentang kelemahan BN dan tumbangnya beberapa negeri ketangan Pakatan Rakyat memang sudah diramalkan oleh Tun Daim sebelum PRU tersebut.

Seperti biasa keangkuhan pemimpin Umno memudahkan kerja-kerja kita untuk menambah lagi beberapa negeri agar jatuh ketangan PR dan meninggalkan beberapa negeri untuk dijaga oleh BN. Dalam masa yang sama kita terus memacu menuju Putrajaya.

Agak malang bagi Umno dan BN yang cuba meraih hati pengundi dengan menggunakan apa juga cara, namun cara hidup orang-orang Umno sendiri yang sudah terbiasa terlibat dengan pelbagai gejala tidak sihat seperti sabotaj, rasuah, gila kuasa dan sebagainya menyebabkan parti ini masih terkial-kial untuk berhadapan dengan pengadilan rakyat pada PRU akan datang. 

Disiplin ahli dan pemimpin parti yang teruk merupakan bonus untuk PAS dan PR bagi mendominasi sokongan rakyat pada PRU akan datang.

Cuba mengaitkan beberapa individu dalam Pakatan Rakyat berperangai seperti mereka adalah satu usaha yang sia-sia kerana rakyat sudah menghidu taktik yang cuba dimainkan oleh UBN, kononnya antara mereka tiada beza.

Menyedari hakikat ini bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin menggesa anggota parti  komponen Barisan Nasional (BN) supaya bersatu padu dan bekerja keras untuk memperoleh kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).


Bekas Bendahari Umno selama 17 tahun itu berkata kemenangan parti pembangkang pada pilihan raya umum lalu bukan kerana parti tersebut kuat tetapi kelemahan BN yang tidak bersatu padu.


Katanya dengan perpaduan, tidak mungkin parti akan kalah pada pilihan raya umum akan datang.


"Kalau ahli parti tidak ada disiplin, hancurlah parti, sebab itu pada pilihan raya 2008, banyak kerusi tumbang


Kata Daim lagi, BN akan dapat menentang pakatan pembangkang kerana parti sentiasa berjuang dengan polisi tertentu dan akan memperoleh kemenangan jika mendapat sokongan dan tiada unsur sabotaj. 


Beliau juga berkata isu rasuah, ekonomi, inflasi dan kepimpinan adalah antara perkara yang dijangka menjadi bahan untuk berkempen pada PRU-13.


"Golongan muda sekarang akan bertanya kenapa kerajaan tidak mengambil tindakan yang tegas terhadap isu rasuah. Selain rasuah, ialah soal pembaziran.


Daim juga berkata kerajaan juga perlu mengambil berat berhubung soal inflasi yang boleh menjadi beban kepada rakyat kerana ia berkaitan dengan harga barangan, sesuatu yang GAGAL dilakukan oleh UBN.

2 comments:

  1. lemah lawannya kuat
    kalah lawannya menang
    BN rakyat dah meluat
    tunggu masa untuk dibuang....

    ReplyDelete
  2. anak itik ..anak burug puyuh....kita buang amenooo jauh-jauh..tq..

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini