09 May 2010

Pemimpin PAS perlu berhati-hati menerima penjawat awam

Timbalan Pesuruhjaya Pas III Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah meminta kepimpinan parti lebih berhati-hati dalam menerima penjawat awam dalam kerajaan dan parti supaya tidak berlaku apa yang dikatakan “infiltration” (penyusupan) atau wujud musang berbulu ayam dalam parti.

“Dalam pengalaman kita, perkara ini pernah berlaku. Bila dekat pilihan raya bila Pas mendapat sambutan, senario ini tidak mustahil berlaku.

“Sebab itu, kita perlu berhati-hati dan menapis setiap permohonan sebelum diambil bekerja dalam parti dan kerajaan...kita boleh menggunakan kaedah yang sama (untuk menjadi anggota) dalam parti,” katanya, semalam.

Exco Kerajaan Negeri Kelantan itu membayangkan kemungkinan wujudnya golongan itu berikutan perkembangan politik semasa yang menyebabkan ada ahli parti mudah berpaling tadah apabila mendapat tawaran lebih istimewa dari parti lawan.

“Berdasarkan pengalaman dan senario politik sekarang dibimbangi ia tidak mustahil boleh berlaku dalam PAS,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Muslimat Pa sKelantan di sini.

Sebelum ini, bekas Pegawai Perhubungan Korporat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Syed Azidi Syed Aziz mendedahkan beliau diperuntukkan RM4 juta oleh tokoh dan pemimpin parti itu dalam tempoh tiga tahun untuk melemahkan kepimpinan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi, sekali gus mengekalkan pentadbiran Pas di Kelantan.

1 comment:

  1. Satu pandangan yang salah tetapi kelihatan hampir betul. Penjawat awam berperanan untuk 'to serve government of the day'.

    Adakah cadangan ini bermakna jawatan kerajaan Kelantan utk ahli Pakatan Rakyat shj. Satu perkara yang tidak pernah diamalkan oleh kerajaan BN.

    Kerajaan Kelantan & PAS wajar memberikan pendidikan kepada penjawat awam dan juga ahli PAS supaya faham peranan mereka. Mereka tidak perlu takut kpd pimpinan PAS atau kerajaan negeri tetapi mereka perlu takut kpd Allah SWT.

    Ini kerana berlaku curang kpd kerajaan berada di jalan menegakkan kalimah Allah adalah munafik dan pembalasannya ialah neraka Allah SWT.

    ReplyDelete

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini