10 August 2010

Tawaran terhebat untuk semua

Sejak Maghrib tadi surau telah meriah, lebih ramai kehadiran daripada biasa. macam dah terasa puasa akan bermula esok.

Sebahagian AJK, Imam dan bilal tak balik, mereka mempersiapkan tambahan tempat solat digaraj motosikal, kata Imam tempat ni boleh muat 100 jemaah. Bahagian muslimat dah siap petang tadi, khabarnya ramai yang datang memasang langsing penghadang yang baru, kreatif muslimat tahun ni (ditengah langsir ti dipasang kain jarang - katanya tak payah nak bukak tutup ketika tazkirah)

Selepas pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja bahawa esok Puasa, Bilal berkejar memanggil AJK Jemaah untuk sama-sama membaca Al Fatihah 7 kali seterusnya bergema Takbir 3 kali sebagai menunjukkan kebesaran Allah dan kegembiraan kerana sempat bersama Ramadhan pada tahun ini dan merebut pelbagai anugerah Allah.

Sebagai dijangka kehadiran untuk solat Isya dan tarawikh meningkat berganda-ganda daripada hari biasa. Semua ruang penuh sesak termasuk tempat simpan kasut pun orang gunakan untuk solat.

Saya tak tahu sampai bila jemaah boleh konsistan hadir setiap malam sepanjang Ramdhan. Selalu orang kata semakin lama saf semakin maju kedepan. Itu mungkin jika tiada yang menarik. AJK kena kreatif dan kami membuktikan saban tahun bahawa Surau kami iaitu Surau Al Ikhwan Taman Setia menjadi tumpuan jemaah yang berminat dengan majlis Ilmu, dengan saban tahun tazkirah akan bermula dari 1 Ramadhan hingga 29 Ramadhan dengan memanggil ramai penceramah hebat dari luar, surau ini sangat menjadi tumpuan termasuk jemaah dari luar

Dengan Imam jemputan pelajar Maahad Tahfiz Al-Azhar, Al Subro, Kaherah, Ustaz Mohamad Helmi bin Imam Muhd Said (anak Imam Surau - Imam Muhd Said), tarawikh kali ini sungguh khusuk dan mengasikkan walau pun pada mula nya terasa panas.

Akhir kalam 'Selamat Berpuasa' dan rebut lah :-

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini