21 May 2009

Air Mata Mengiringi Penobatan Tokoh Guru PASTI 2009

Puan Faridah Dawam dari Perak telah dinobatkan sebagai Tokoh Guru PASTI Peringkat Kebangsaan 2009 di Hotel Emas, Tawau Sabah pada 16 Mei 2009 di majlis Sambutan Hari Guru PASTI Malaysia. Para hadirin tidak dapat menahan rasa sebak turut mengalirkan air mata apabila pengerusi majlis membacakan biodata Tokoh Guru PASTI ini yang menjalani liku-liku hidupnya bersama PASTI.

Puan Faridah Dawam dilahirkan pada 2 Mei 1968 di Kg Gajah, Perak. Terlibat dengan PASTI dari tahun 1988 selepas tamat peperiksaan STPM. Mengajar pada mulanya suka-suka akhirnya membuatkan beliau tertarik dengan PASTI walaupun imbuhan untuk mendidik anak-anak PASTI tidak seperti tawaran yang pernah beliau dapat, namun hatinya sudah terpaut dengan PASTI. Beliau juga terlibat dengan PAS seiring dengan penglibatan beliau di dalam PASTI pada 1987. Beliau menjadi AJK penaja penubuhan Dewan Muslimat PAS Kg Gajah. Pada umur 22 tahun beliau telah diberi amanah sebagai ketua Dewan Muslimat PAS kawasan Kampung Gajah.

Beliau telah bertemu jodoh dengan Mohd Hasyim bin Yahya dan telah dikurniakan 7 orang cahaya mata namun pada tanggal 26 Julai 2006 telah berlaku satu kemalangan maut semasa dalam perjalanan menziarahi anaknya di Ma'ahad Al-Islah Sungai Lampam (Jalan kampung Gajah - Teluk Intan) yang melibatkan beliau sekeluarga. Suaminya telah meninggal dunia di dalam kejadian itu. Beliau dan 2 orang anaknya cedera parah dan dimasukkan ke wad ICU Ipoh. Berita kematian suami tercinta hanya diketahui setelah 5 hari kejadian berlaku.

Dengan tabah beliau meneruskan kehidupan sebagai ketua keluarga dengan pendapat dari imbuhan guru PASTI sebanyak RM300 sahaja serta sumbangan dari orang ramai. Hasil tarbiyyah yang diterima beliau cekal meneruskan kehidupan membesar dan mendidik anak-anaknya walaupun keseorangan sebagai ketua keluarga, beliau tidak pernah memberi alasan untuk tidak terlibat dengan apa saja program anjuran PASTI atau parti.

Puan Faridah Dawam seorang yang sentiasa berfikir untuk memajukan PASTI dan parti. Bersama iltizam dan sokongan dari teman-teman seperjuangan beliau bertekad meneruskan perjuangan memastikan anak-anaknya, murid-murid PASTI dan masyarakat keseluruhannya memahami Islam dan seterusnya syariat Islam tertegak di bumi Malaysia yang tercinta ini. Kini beliau diamanahkan sebagai Ketua Majlis Guru PASTI Kawasan Pasir Salak dan Timbalan Ketua Majlis Guru PASTI Negeri Perak.

Sambutan Hari Guru PASTI Malaysia yang diadakan di Tawau kali ini telah dihadiri lebih 600 orang delegasi dari Semenanjung Malaysia. PASTI Kota Raja menghantar seorang guru Pn Noraini bt Abdul Rahman daripada PASTI At-Taqwa Jalan Kebun.

Ketua Pemuda PAS Pusat, YB Hj Salahuddin Ayub sedang menyampaikan anugerah Tokoh Guru PASTI kepada Puan Faridah Dawam dan diperhatikan oleh Ketua Pengarah PASTI Malaysia, Cikgu Azrin Abdul Majid

http://pastidppkotaraja.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini