16 May 2011

Kredibiliti KDN, JPN, SPR dipersoal

Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud mencadangkan agar Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat skandal pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing untuk mengundi.

Beliau juga mengakui ada menerima maklumat mengenai penduduk Sabah yang dibawa ke pejabat Umno di beberapa kawasan untuk menukar alamat ke kawasan parlimen beliau.

Beliau membuat dakwaan ini ekoran kekecohan yang berlaku sekarang berikutan pelbagai bukti ditunjukkan adanya sindiket untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing untuk digunakan dalam pilihan raya nanti.

Menurutnya, suruhanjaya bebas itu sangat perlu kerana perkara ini sudah pasti dipersoal rakyat malah ada ahli Parlimen BN dari Sabah sendiri membangkitkan mengenai perkara ini.

"Wujudkan Suruhanjaya Diraja sebab ini melibatkan kredibiliti KDN dan JPN itu sendiri. Badan kerajaan ini dipersoal rakyat bukan Pakatan Rakyat sahaja.
"Malah ahli Parlimen BN Sabah sendiri pernah membangkitkan mengenai pemberian 'kada pengenalan palsu ini' dan Timbalan Speaker (Datuk) Ronald Kiandee mencelah dengan berkata 'bukan kad pengenalan palsu'. Ini bermakna BN di Sabah juga tahu mengenai perkara ini," katanya.

Beliau juga mempersoal penahanan beberapa orang yang disyaki terlibat dengan pemalsuan kad pengenalan di bawah Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) tanpa dibicara di mahkamah.

"Sebelum ini kita ada dengar beberapa orang ditahan di bawah ISA kerana didakwa memalsukan kad pengenalan. Kenapa tak dakwa dan bicarakan mereka di mahkamah? Adakah kerana kerajaan takut lebih banyak lagi maklumat sensitif mengenai KDN dan JPN terbongkar jika mereka dibicarakan?" soalnya.

Pengundi Sabah pindah

Menurut Siti Mariah, beliau diberitahu bahawa mereka yang tinggal dalam parlimen Kota Raja memang mahu menukar alamat daripada Sabah ke Selangor dan tidak hairanlah jika mereka dibantu Umno untuk melakukan urusan itu.

Malah dimaklumkan borang sudah disediakan lengkap dengan alamat yang ditetapkan dan mereka hanya perlu mengisi nama masing-masing.

Apabila pihaknya membuat semakan ke atas senarai pengundi-pengundi dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDTP) yang dikeluarkan 28 April lalu, didapati banyak nama yang mempunyai kad pengenalan Sabah iaitu menggunakan kod 12 di tengah-tengahnya.

Bagaimanapun, apabila pihaknya mencari nama-nama tersebut di kawasan seperti yang tertera dalam RDTP, ianya tiada di kawasan tersebut.

Ini menunjukkan mereka bukan bermastautin di kawasan seperti yang tertera dalam RDTP tetapi sengaja dimasukkan ke dalam daftar pemilih.

"Penduduk Sabah di Sri Andalas dan Sri Muda (Parlimen Kota Raja) ini, kita kenal mereka dan bagi kami ini usaha pihak tertentu menambah pengundi mereka di sesuatu kawasan.

"Mereka ini sudah bekerja beberapa tahun di sini dan setiap kali mengundi mereka tak boleh balik ke Sabah, jadi tak hairan mereka dibantu pihak-pihak tertentu untuk menukar alamat dan seterusnya mengundi di sini.

"Sesetengah mereka tak tahu mereka diperguna untuk membantu pihak-pihak tertentu menambahkan pengundi mereka cuma mereka diberitahu, mereka dibantu untuk tukar alamat.

"Ada sesetengah mereka memberitahu mereka nak mengundi di sesuatu tempat tapi diarahkan mengundi di tempat lain dan mereka pun tak nak mengundi di tempat itu," kata Siti Mariah ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam Pemuda PAS Selangor mempersoal kebanyakan individu yang bertukar alamat ke akwasan Parlimen dan Dun adalah penduduk Sabah yang ramai ditukarkan ke Parlimen Kota Raja.

Bantah kepada SPR

Siti Mariah berkata, pihaknya telah membuat bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan menyerahkan kepada badan itu untuk membuat siasatan.

"Saya sempat semak dalam seratus lebih yang berkad pengenalan Sabah.

"Parlimen Kota Raja memang buat bantahan 3 dan 4 Mei lepas dan saya sendiri membantah 10 nama. SPR tengah siasat mungkin dalam sebulan baru selesai dan mereka kena turun padanglah," katanya yang juga ahli jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat.

Sementara itu, mengulas pendedahan PKR mengenai tindakan Umno Hulu Selangor memohon Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberikan kerakyatan  kepada 2,000 warga Indonesia, beliau berkata perkara itu sudah lama berlaku namun pihak yang terlibat takut untuk membuat laporan polis.

"Saya juga mengenali seorang warga indonesia yang bekerja di sini tapi mereka tak berani tampil menjadi saksi.

"Ada agen-agen tertentu yang masuk dalam komuniti mereka dan menanyakan siapa yang nak jadi warga negara Malaysia akan diberi kad pengenalan," cerita beliau.

Media hari ini menyiarkan kenyataan Kementeria Dalam Negeri (KDN) yang menafikan laporan itu. 

Umno Hulu Selangor juga menafikan mereka membuat surat kepada KDN untuk membantu mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing untuk menjadi pengundi kawasan mereka.

Siti Mariah mempersoal prosedur yang dilakukan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dalam proses pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

"Saya tak faham KDN sendiri jawab di Parlimen memang ada unit-unit khas dalam JPN untuk memudahkan urusan pemberian kad pengenalan.

"Sekiranya pemberian kad pengenalan kepada warga asing itu berlaku ia mesti dilakukan secara rasmi yang diketahui jabatan dan gerak kerjanya  telus dan bukan sembunyi-sembunyi," katanya.

Berhubung kes pemalsuan kad pengenalan ini juga, Ahli Dewan undangan Negeri (Adun) Hulu Klang, Saari Sungib yang merupakan bekas tahanan ISA menceritakan dalam bukunya 'Sengsara di Kem Kamunting'  mengenai individu yang disumbat ke kem tersebut atas kesalahan itu.

Menurutnya, tahanan itu yang terlibat dalam perniagaan percetakan, langsung tidak tahu menahu mengenai kes pemalsuan kad pengenalan sebaliknya hanya menerima tempahan alatan menyediakan kad pengenalan seperti kertas dan sebagainya daripada pihak tertentu.

Bagaimanapun dia ditahan di bawah ISA tanpa berpeluang membela diri.

Pada 2001 lalu, pendatang tanpa izin (Pati) di Sabah diberikan kad pengenalan secara tidak sah yang dikenalai sebagai Skandal Projek (IC) Mahathir.
 

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini