27 June 2009

Mufti Perak, jawab dulu isu konsert JOM HEBOH sebelum mengharamkan kenyataan TGNA

"Umno membawa ajaran sesat dan macam komunis"

Marah betul Umno kenyataan TGNA ini, lalu diarahkan pula Anuar Safin dan koncu-koncunya membuat lapuran Polis terhadap TGNA. Tok Guru jawab itu bahasa kiasan.

Umno tak puas hati lalu meminta ulamak tersohor mereka Dato Seri Harusani Zakaria, Mufti Di Raja Perak Darul Ridzuan untuk mengeluarkan kenyataan balas TGNA, lalu Dato Mufti mengharamkan kenyataan TGNA.

Tok Guru menerangkan lagi maksud bahasa kiasan beliau supaya Umno dan ulamak-ulamak mereka faham dengan kenyataan berikut,

"Kalau tidak mahu disamakan dengan komunis, UMNO mahu disamakan dengan apa lagi?"

"Sekiranya salah satu daripada ciri-ciri yang ada pada komunis iaitu tidak mempercayai agama sudah ada pada Umno, maka tidak salah menyamakan mereka dengan komunis,"

"Walaupun UMNO secara keseluruhannya tidak menyerupai komunis, tetapi satu persamaan yakni mengetepikan hukum Allah sudah cukup untuk menyamakan meraka dengan komunis," ujar Menteri Besar Kelantan itu lagi.

Kepada Dato Seri Harusani Zakaria pula kita ingin berpesan dan mengingatkan beliau supaya tak payahlah nak tolong Umno mengeluarkan pandangan setiap kali diminta berbuat demikian kerana ada satu persoalan yang tidak terjawab sehingga kini oleh beliau iaitu "Kenapa JOM HEBOH boleh dibuat di Perak setelah keputusan Majlis Mufti-Mufti Malaysia yang dibuat pada 30 Julai 2004 memutuskan bahawa konsert Sure Heboh, sebelum ditukar nama Jom Heboh oleh TV3 adalah haram kerana ia melalai dan menggalakkan maksiat di kalangan anak-anak muda"

Tolong jawab wahai Dato Mufti kenapa penganjuran Konsert Jom Heboh TV3 yang diadakan di Pengkalan Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM), Lumut pada 25 dan 26 April yang alu oleh kerajaan negeri Perak DIBENARKAN. Takut Zamberi mamak ke atau takut perintah Allah? Kalau dah mengetepikan hukum Allah TGNA kata samalah macam komunis.

"Tolong jawab yang ni dulu sebelum mengharamkan kenyataan TGNA" demikian pandangan Ybhg Dr Yaacob Yusof semasa ditanya oleh saya dalam Diskusi Bulanan Lajnah Perpaduan Nasional Kota Raja tengahari tadi.

1 comment:

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini