08 January 2010

MP Kota Raja, DS Najib & DSAI kecam tindakan membakar gereja.

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyertai para pemimpin Islam yang lain mengecam tindakan pihak tertentu yang menyerang beberapa gereja di sekitar Lembah Klang.

Sebelum ini Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi dan Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub mengecam keras tindakan itu.

"Serangan keji sedemikian merupakan satu tindakan yang dikecam keras Al-Quran. Agama Islam jelas menggesa umatnya untuk menghormati rumah peribadatan penganut agama lain," kata Anwar dalam satu kenyataannya.

Sehingga kini, beliau difahamkan sebanyak empat gereja dijadikan sasaran serangan.

Manakala itu aras bawah Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati telah hangus terbakar akibat dari siri serangan tersebut.

"Saya menyatakan rasa syukur kerana serangan tersebut tidak mengakibatkan sebarang kemalangan jiwa," kata Anwar dalam kenyataannya.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua pihak agar bertenang dan jangan sesekali terjerumus ke dalam api kebencian.

Sebarang tindakan tidak boleh sama sekali didasari politik perkauman sempit, katanya.

"Saya mempunyai keyakinan kita rakyat Malaysia akan menyelesaikan isu ini tanpa diiringi sebarang konflik. Insha-Allah usaha kita untuk mengekalkan keamanan diberkati jua," katanya.

Sementara itu, anggota Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud turut mengecam tindakan ini.

Bagi beliau tindakan ini adalah perancangan pihak tertentu untuk mengujudkan rasa tidak selamat serta ketegangan kaum dan agama di negara ini.

"Saya tidak menolak di belakang peristiwa sebegini adalah orang-orang tertentu dalam Umno selepas Umno sudah tidak mendapat sokongan terbanyak rakyat," katanya.

Bagi beliau, para pemimpin Umno sudah beberapa kali mengulangi peringatan kepada rakyat mengenai peristiwa 13 Mei dan mereka mahu rakyat menyokong mereka dengan cara menakut-nakutkan rakyat.

"Insiden kepala lembu adalah contoh usaha mereka yang gagal membangkitkan kemarahan rakyat Islam dan Hindu," kata Mariah yang juga AJK PAS Pusat.

Sehubungan itu beliau mengingatkan rakyat agar jangan terperangkap dengan agenda politik Umno dan BN yang sudah tidak mampu memikat rakyat dengan agenda 1 Malaysia.

Beliau juga memohon kepada umat Islam agar jangan melampau dalam tindakan terhadap agama lain kerana akhirnya akan menimbulkan kebencian penganut agama lain terhadap mesej keadilan yang dibawa oleh Islam.

"Ini bukan jihad, ini keganasan. Kalau hendak berjihad lengkapkan diri dengan ilmu Islam dan sedia berdakwah di mana sahaja dengan menjadi mubaligh Islam," katanya.

Beliau juga melahirkan rasa sedih dengan apa yang berlaku dan melahirkan rasa bersamaan beliau dengan mereka yang beragama Katolik.

Beliau juga meminta mereka bersabar dan bertenang serta tidak melatah dengan provokasi mereka yang tidak bertanggungjawab ini, katanya.

Kenyataan penuh YB Dr Siti Mariah Mahmud, MP for Kota Raja baca disini


Berikut adalah kenyataan DS Najib berhubung perkara ini dari 'blog 1Malaysia'

I condemn this act of intolerance and all others like it. These incidents of violence, or any threatening act motivated by religious, social, or political differences, are a threat to our harmony and stability. Malaysians are shocked by these actions and I strongly condemn them.

This divisive event, and others like it, do not represent Malaysia or Islam. They don't represent our families, our communities, or the effort we have all made toward strengthening 1Malaysia.

An investigation into this matter has already been launched, and those responsible will be brought to justice.
The police have been ordered to tighten security around religious places including churches to ensure that there are no further instances of violence. We cannot allow this to happen again to any place of worship.

Malaysia prides itself on respecting all religions and pursuing peaceful, legal channels to resolve our differences. We encourage our citizens to responsibly voice their opinions, but violence is never an acceptable method of expression.

Malaysia is a multi-racial and multi-religious country with a history of peaceful coexistence between Muslims, Christians, Buddhists, Hindus and others. Many Malaysians practice Christianity, and have done so freely.

We will not tolerate activities that endanger or threaten our fellow citizens.

Dato' Sri Mohd Najib

Komen : Kita menunggu tindakan-tindakan yang bakal diambil oleh Najib untuk mengembalikan keharmonian kehidupan berbilang bangsa dan agama di Malaysia dan tindakan yang bakal diambil keatas pelampau-pelampau  tersebut. Rakyat pegang kata-kata terakhir beliau bahawa "We will not tolerate activities that endanger or threaten our fellow citizens."

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini