11 January 2010

Terjemahan dari akhbar Namban


 
TERJEMAHAN : Kota Raja : Dalam usaha mendapat sokongan kaum bukan islam, Kelab Penyokong Pas/KPP akan mendapat identiti yang baru. Bermula tahun 2010  KPP akan dikenali sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS. Usaha pengubalan ini sedang rancak dijalankan.
 
Undang-undang  pengiktirafan Pas dijangka akan diimplementasi bermula Februari 2010.
 
Ketua Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, YB Dr Mujahid Yusof Rawa mengesahakn  berita yang disiarkan dalam laman Malaysia Insider bahawa usaha ini adalah untuk menyokong kemasukan ahli yang terdiri daripada bukan Islam.
 
Melalui pengubalan ini, Dewan Himpunan PEnyokong PAS akan berhimpun dalam Mukthamar PAS Tahunan sebagai pemerhati. Bermula tahun 2010, Kelab Penyokong PAS akan dikenali sebagai Dewan yang akan mempunyai seorang ketua. Undang-undang khas yang tidak melanggar undang-undang PAS telah diiktiraf. Namun berikut, Dewan Himpunan Dewan Penyokong PAS belum layak untuk mengundi dalam Mukthamar PAS Pusat dan Mesyuarat PAS Peringkat Negeri.
 
Kini Kelab ini mempunyai 20,000 ahli yang terdiri daripada Kaum India , Cina dan Kaum Iban sebagainya yang bukan islam semenjak ia ditubuhkan pada tahun 2004. Ini merupakan pengiktirafan yang pertama kepada Kelab Penyokong Pas, kata Dr Mujahid yang juga merupakan Ahli Jawatakuasa PAS Pusat.
 
Draf undang-undang Dewan Penyokong Pas diterima selepas perbincangan  sebanyak tiga kali oleh Ahli Jawatankuasa Parti Pas Pusat. Oleh itu, Dewan Himpunan Penyokong PAS akan dirasmikan pada bulan Januari  atau Februari tahun 2010.  Draf perlembagaan dewan ini akan digubal dalam  bentuk peringkat Pusat dan Negeri. Namun berikut Dewan tidak akan digubal di peringkat cawangan, tambah YB Dr Mujahid lagi.
 
Dalam pada itu, YB Dr Mujahid yang menolak hak mengundi Dewan Himpuanan Penyokong PAS, mengatakan bahawa Perlembagaan PAS harus digubal terlebih dahulu. Selain itu hal ini memerlukan kebenaran kompenan-kompenan PAS yang lain. Memandangkan usaha ini akan mengambil masa yang lama maka pengiktirafan dewan diberikan terlebih dahulu. Ini berikutan proses mengubal perlembagaan terpaksa dijalankan secara berperingkat.
 
Ketua Kelab Penyokong PAS Negeri Selangor, Encik S. Lecthumanan mengatakan walaupun belum menerima apa-apa surat atau laporan rasmi berkenaan hal tapi beliau amat mengalu-alukan pembaharuan ini.
 
Encik S. Lecthumanan yang juga merupakan Pengerusi  Kelab Penyokong PAS Kawasan Kota Raja meluahkan perasaan gembiranya dalam menerima pengiktirafan daripada parti PAS selepas tempoh masa yang agak lama. Beliau mengatakan bahawa pengiktirafan ini sudah pasti akan memperkukuhkan kepercayaan kaum India terhadap Parti PAS dan akan menambahkan lagi kemasukan ahli dari kaum bukan Islam.
 
sekian, nandri vanakam
 
anbudan
sagothari Veni
Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kota Raja
YB Dr Siti Mariah Mahmud

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini