27 January 2011

Interlok : TPM senada dengan MP Kota Raja

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata Novel Interlok kekal digunakan sebagai teks komponen sastera bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan Lima dengan pindaan dibuat kepada bahagian yang dianggap sensitif oleh masyarakat India.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata satu panel bebas akan diwujudkan untuk mengkaji bentuk pindaan dan mengemukakan perakuan kepada kerajaan.

"Keputusan mengekalkan novel ini dengan membuat pindaan supaya tidak menyinggung perasaan kaum India adalah jalan penyelesaian terbaik," katanya dalam satu kenyataan hari ini. Berita penuh  DISINI

Kenyataan YB Dr Siti Mariah sebelum ini berkaitan Interlok yang dikeluarkan oleh Mingguan Malaysia,

"Ketika bercakap kepada pemberita, Mariah berkata, pihaknya mengaku Interlok adalah karya yang hebat tetapi terdapat frasa yang begitu sensitif di kalangan masyarakat India di Negara ini. 

Baca seterusnya DISINI.

Tiada apa yang perlu dibanggakan dengan kemenangan ini, semoga ianya jadi pengajaran kepada semua bahawa tindakan kurang bijak dan cepat melatah ini akhirnya memakan dan merugikan diri sendiri. Tidak perlu dikongsi, disiarkan dan diulas komen dari pembaca blog Dr Mariah berkaitan isu ini kerana mereka semua berada dalam  ruang lingkup sesama mereka sahaja.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini