27 January 2011

Undi Cina jadi rebutan

Menurut Setiausaha Agong DAP, LGE .... PAS & Pakatan Rakyat hanya perlu meraih kira-kira 20 peratus undi dari pihak `atas pagar'.

Sesetengah orang berpendapat bahawa jumlah undi daripada pengundi Cina kepada BN mungkin merosot kepada bawah 30 peratus malah bawah 25 peratus, berikutan beberapa isu yang dimainkan pihak Pakatan Rakyat seperti kenaikan tarif air dan sekolah persendirian Cina.

Pada pilihan raya umum 2008, BN memperolehi 67.9 peratus undi di Ladang Bukit Dato di mana 46.6 peratus pengundinya adalah pengundi Inia, tetapi di Ladang Labis Utara pula yang diwakili 71.7 peratus pengundi India, kedua-dua pihak berkongsi undi sebanyak 50 peratus.

Berdasarkan keadaan demikian, kini kawasan yang majoritinya mempunyai penduduk Cina seperti di Labis Timur, Labis Tengah dan Tenang Station menjadi tumpuan BN dan Pakatan Rakyat untuk meraih undi.

Secara kasar, jumlah yang menghadiri ceramah DAP pada setiap malam di Tenang Station dan Labis Tengah dilihat bertambah.

Tidak kurang juga yang melihat bahawa dengan jumlah sumbangan yang banyak yang dimasukkan ke dalam kotak-kotak derma pada setiap malam ceramah DAP, secara tidak langsung menunjukkan pengundi Cina telah menetapkan calon pilihan mereka.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini