14 March 2009

Jangan kurangkan dividen EPF kami

(Malaysiakini) It's bad news for Employees Provident Fund (EPF) contributors - their dividend is expected to be as low as 4.5% for 2008.

Membaca lapuran ini membuatkan saya hilang selera makan dan ianya amat mengecewakan seluruh warga kerja sektor swasta, keadaan ini akan menyebabkan simpanan hari tua kami akan berkurangan dari jangkaan. Dalam kegawatan ekonomi global ini salah satu kaedah terbaik untuk kerajaan yang prihatin kepada kebajikan rakyat adalah memastikan pekerja sektor swasta ini dibantu. Dengan gaji yang kami perolehi sekitar RM1900 berapa sangatlah simpanan EPF kami.

Membaca lapuran Parlimen semalam dikhabarkan gaji Pengerusi Syabas sebanyak RM 5.1 juta setahun (kiralah sendiri berapa epf nya) kalau orang macam ni tak payah bagi dividen pun tak apa. Cuma kini saya nak tanya gaji Pengerusi, Pengarah dan Ahli Lembaga Pengarah EPF berapa pulak? Kalau gaji mereka tinggi sangat kurangkanlah supaya belanja pengurusan dapat dikurangkan. Dalam keadaan wang yang dicarum sudah berkurangan kerana pekerja sudah hilang pekerjaan apakah tindakan yang dilakukan oleh pihak pengurusan untuk mengawal perbelanjaan?

Saya nak cadangkan kepada kerajaan untuk pekerja yang gaji melebihi RM8000 sebulan, bayaran dividen EPF nya hendaklah dikurangkan menjadi kurang 3%, manakala yang melebihi RM20000 sebulan bagi 1.5% dan lebih RM50,000 tak payah bagi langsung. Manakala untuk pekerja dibawah RM 8000 hingga RM 3000 dividen untuk mereka dicadangkan sebanyak 5.5% manakan dibawah RM2999 dibayak sebanyak 7%.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini