13 April 2009

Jangan alpa & leka serta 'leteran Najib'

MALAM Sabtu lalu, kira-kira 2,000 orang yang hadir pada majlis kesyukuran di Sri Satria, Putrajaya menumpukan sepenuh perhatian kepada amanat Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ucapannya santai tetapi penuh dengan pengajaran yang perlu dinilai oleh peringkat kepimpinan UMNO dari cawangan, bahagian hinggalah Majlis Tertinggi (MT). Beliau mahu UMNO mengubah cara metodologi politiknya.

Banyak 'leteran' yang diluahkan Najib dalam amanatnya itu. Daripada keperluan untuk berani berubah dari luaran sehinggalah teguran terhadap ahli UMNO yang kurang serius menggerakkan peranan memperkuatkan parti.

''(Malah) pernah saya lihat sesuatu kursus (mengukuhkan parti) itu sudah bertukar seminar. Dan ada seminar bertaraf 'lima bintang' bertukar kepada 'tiga bintang' sahaja, belum habis kursus 'sudah belah (pergi)'.

Sememangnya tepat dan 'terpukul' amanat Najib itu yang diungkapkannya pada majlis tersebut. Ahli UMNO dan orang UMNO pada pengamatan beliau kepada mereka yang hadir adalah berbeza. Istilah ahli UMNO hanya sekadar menjadi ahli tetapi sebaliknya yang tepat adalah orang UMNO yakni mereka yang menunjukkan semangat perjuangan luar biasa seperti mana ketara penampilan itu sekitar 1940-an dan 1950-an. Atas sebab itu, tegas Najib, cara orang UMNO mesti diubah mengikut persekitaran baru. Mereka mesti berani mendepani taktik agresif dan daya juang parti lawan. Pada setiap kali pilihan raya kecil, kerja perlu berganda dan bersungguh.

Dan jika diambil kira dalam beberapa pilihan raya kecil baru-baru ini, jentera BN masih ketinggalan. Bandingan boleh dibuat misalnya berdasarkan kata-kata slogan yang terpampang hasil kreativiti pembangkang dan BN. Sedangkan dalam dunia yang serba canggih, pelbagai risalah, papan iklan, sepanduk serta karikatur yang lebih menarik dan mampu meruntun hari pengundi sebenarnya boleh dilakukan.

Mungkin petugas BN tidak kurang tenaga pakarnya. Namun elemen imbuhan menjadi keutamaan justeru hasil kerja yang sekadar siap semata-mata tidak ada pengisian roh, rasa komitmen yang tinggi dalam menjadikan bahan kempen itu lebih menarik, inovatif dan berdaya saing. Barangkali UMNO dan BN harus menggabungkan formula 5M iaitu money (wang), media, machinery (jentera), manpower (tenaga manusia) dan manipulation (manipulasi) semaksimum mungkin dengan 5M kontemporari yakni Mengenali, Mencari, Mendekati, Menjelas dan Merayu Undi.

Demikian juga dengan agensi risikan, kaedah, metodologi, sumber penilaian dan analisis harus lebih terkini. Penggunaan kuantum nisbah 50:50 dan 80:20 sudah agak ketinggalan zaman. Indikator seperti trend, simptom, kecenderungan, tingkah laku pengundi, senario semasa, sentimen dan faktor sejarah harus diambil kira dalam membuat analisis holistik bagi membolehkan tahap objektiviti ramalan mencapai peringkat tertinggi.

Dan jika ini dapat dilakukan, tidak mustahil dalam siri pilihan raya kecil akan datang, nasib lebih berpihak kepada BN.

Dan juga, jika amalan turun padang menemui rakyat yang dipraktikkan oleh Najib pada hari kedua menjawat Perdana Menteri di tiga tempat sekitar ibu negara, disusuli kemunculan timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertanya khabar dan masalah peniaga di Pekan Rabu, Kedah Sabtu lalu, tidak mustahil BN mampu merencanakan penyelesaian masalah rakyat lebih cepat dalam tempoh dua tahun ini - sebelum memantapkannya dua tahun kemudian.

Inilah yang dihasratkan oleh Najib di Sri Satria kelmarin - betapa keberanian para pemimpin UMNO dituntut untuk mengubah cara metodologi politik. Matlamatnya hanya untuk memastikan parti terus relevan dan dikasihi rakyat.

No comments:

Post a Comment

Recent Posts : Dr Siti Mariah

Popular Posts

Artikal pilihan hari ini